Computer start niet op

Ervaart u problemen met het opstarten van uw PC en krijgt u geen beeld op uw monitor? Geen zorgen, met een paar eenvoudige stappen kunt u vaak zelf het probleem oplossen. Deze handleiding leidt u door de basiscontroles en acties die u kunt ondernemen om uw PC weer werkend te krijgen. Volg deze instructies zorgvuldig, en als het probleem aanhoudt, staan onze experts klaar om u te helpen.

  1. Begin met het controleren van de stroomschakelaar aan de achterkant van uw PC. Deze moet op de positie ‘1’ (aan) staan. Als deze op ‘0’ (uit) staat, zet hem dan op ‘1’.
  2. Zorg ervoor dat de netsnoer stevig is aangesloten op zowel de voeding van de PC als het stopcontact. Als de aansluiting los lijkt, steek de stekker dan stevig in de voedingspoort en het stopcontact.
  3. Zorg ervoor dat uw monitor is ingeschakeld en correct is aangesloten op uw PC. Controleer de videokabel tussen de PC en de monitor op losse verbindingen.
  4. Zoek naar de aan/uit-knop aan de voorkant of bovenkant van uw PC. Deze knop wordt vaak gemarkeerd met een symbool dat bestaat uit een cirkel met een lijn in het midden. Druk op deze knop om te controleren of de PC start.
  5. Let op hoorbare geluiden zoals het draaien van ventilatoren, wat aangeeft dat de PC actief is.
  6. Controleer ook of er LED-verlichting op de PC-kast brandt, wat kan wijzen op stroomtoevoer en activiteit van het systeem.

Aankoop

Aanpassingen

Soms wil je misschien de perfecte computer vinden op onze website, maar heb je nog een kleine aanpassing nodig. Geen probleem! Als je een aanpassing wilt maken aan een bestaand product, kun je aan de rechterkant van het scherm je gewenste aanpassingen kiezen. Als je iets wilt dat er niet bij staat, stuur ons dan gerust een e-mail naar info@pcman.nl. In je bericht kun je aangeven dat je een aanpassing wilt aan een van onze producten.

De volgende informatie is nodig om u zo snel mogelijk te kunnen helpen:

  • Om welk product het precies gaat.
  • Wat de aanpassingen zijn die je graag zou willen.

(Om aan te geven om welk product het gaat kun je een link van het product meesturen of de naam van het product zoals bijvoorbeeld Game PC force intel)

Als je ons de benodigde informatie kunt geven, zullen we ons best doen om je zo snel mogelijk te laten weten of de gewenste aanpassing mogelijk is en wat de prijzen zijn voor de aanpassing of upgrade. We streven ernaar om je zo snel en duidelijk mogelijk te informeren.

Account aanmaken

Bij Pcman is het verplicht om een account aan te maken. Het aanmaken van een account is handig voor toekomstige bestellingen en wensen. Tijdens het bestelproces moet je alle benodigde informatie invullen, zoals persoonsgegevens en adresgegevens, voor het verzenden van je bestelling en het aanmaken van de factuur.

Bestelling plaatsen

Als je het artikel dat je wilt hebben in onze webshop hebt gevonden, kun je het toevoegen aan je winkelwagen. Daarna heb je twee opties: je kunt verder winkelen als je nog meer wilt toevoegen, of je kunt doorgaan naar de kassa om je bestelling af te ronden en te betalen.

Bestelling wijzigen of aanpassen

Als je om welke reden dan ook je bestelling wilt annuleren of wijzigen, kun je in de meeste gevallen contact met ons opnemen via info@pcman.nl of door te bellen naar +31575 573040. Als de bestelling nog niet is verzonden, kunnen we deze meestal nog aanpassen of annuleren.

Het is vooral belangrijk om ons zo snel mogelijk op de hoogte te stellen als je adreswijzigingen wilt doorgeven of als je per ongeluk het verkeerde adres hebt ingevoerd!

Support

Secure boot activeren?

Wordt er voor een programma of spel gevraagd om secure boot? In de stappen hieronder leggen wij uit hoe je het eenvoudig aan zet.

  1. Sluit je computer af
  2. Start je computer op en begin gelijk herhaaldelijk op de bios knop te drukken (Meestal is dit de DEL knop of F2)
  3. Klik vervolgens op het kopje “Boot”, ga daarna naar CSM en zet die op “Disabled”
  • Druk daarna op F10 en sla de aangepaste instellingen op.
  • De computer wordt nu opnieuw opgestart en druk weer herhaaldelijk op de bios knop (DEL of F2)
  • Nu zit je weer in de bios
  • Ga naar het kopje “Security”
  • Klik op Secure boot en ziet die op “Enabled”
  • Druk op F10 om de instellingen op te slaan, Secure boot is nu geactiveerd

Hoe installeer je Windows 10?

We gaan je hier stap voor stap uitleggen hoe je Windows 10 kan installeren.

Benodigdheden:

  • Een functionerende computer met Windows
  • Een USB stick (minimaal 8GB)
  • Internetverbinding

Wat we als eerste moeten doen in een opstartbare Windows 10 USB installatie stick maken.

  1. Ga naar de website https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
  2. Klik dan bij installatiemedia voor Windows 10 maken op ‘Download nu’ Kijk de foto hieronder.
  • Als je op ‘Download nu’ hebt gedrukt wordt het hulpprogramma gedownload.
  • Start het hulpprogramma door erop te klikken (Je kan het altijd in je verkenner nog vinden onder de download folder.)
  • Selecteer vervolgens de optie “Ja” om het programma wijzigingen te laten aanbrengen op uw computer
  • Klik op de optie “Akkoord” voor de algemene voorwaarden en licentieovereenkomst

  • Kies de optie “Installatiemedia”
  • Kies nu de juiste opties:
  • Taal = Nederlands
  • Versie =  Windows 10
  • Architectuur = 64-bits (x64)
  • Selecteer de optie “USB-flashstation”
  • Selecteer vervolgens uw USB stick, deze moet minimaal 8GB aan vrije ruimte beschikbaar hebben. LET OP! Alle data en gegevens die op uw USB stick staan worden permanent verwijderd, wij raden aan om een back-up te maken van de USB stick van de belangrijke data.

Nu worden de installatie bestanden van Windows 10 op de stick geïnstalleerd. Dit kan een tijdje duren, breek dit proces niet af zodat de bestanden niet corrupt kunnen raken.

Installatie van Windows 10 op de computer.

1. Sluit de computer af waar Windows 10 op moet worden geïnstalleerd

2. Stop de USB stick in de desbetreffende computer

3. Start de computer op en druk continu op de “Boot-menu” knop (Vaak is het F11 of F9)

Vervolgens hoor je een menu te zien die een beetje overeenkomt met hieronder. (Kleur en uiterlijk kan afwijken want dit ligt per moederbord model)

Selecteer vervolgens de optie die overeenkomt met uw USB stick.

4. De Windows installatie wordt nu gestart

5. Klik op “Volgende”

6. Klik op “Nu installeren”

7. Selecteer vervolgens “Ik heb geen productcode”

8. Je krijgt nu een lijst met allemaal Windows 10 versies, selecteer Windows 10 Pro.

9. Vink het vakje aan om de overeenkomst te accepteren

10. Kies daarna de optie aangepast

11. Nu zie je al je schijven en partities, kies de schijf waar je Windows 10 op wilt installeren (Wij raden aan om het op een SSD te zetten voor een snelle opstart) en klik vervolgens op “Volgende”.

12. Nu begint de installatie van Windows 10 Pro

13. De computer zal nu opnieuw opstarten om de installatie te voltooien. De computer start nu door naar de nieuwe installatie van Windows 10, nu moet Windows nog ingesteld worden.

Instellen van Windows

1. Nu wordt er gevraagd naar de Regio, kies hier Nederland (Of waar u zich bevindt)

2. Kies nu de juiste toetsenbord indeling, voor Nederland is dit = Verenigde Staten Internationaal

3. Nu wordt er gevraagd voor een 2e toetsenbord indeling, als u dit niet wilt kunt u op “Overslaan” klikken

4. Nu wordt er gevraagd om verbinding te maken met het internet, wij raden aan om deze stap over te slaan. Klik op “Ik heb geen internet”

5. Selecteer “Doorgaan met beperkte instellingen”

6. Maak nu je gebruikersnaam aan en klik op “Volgende”

7. Maak nu je wachtwoord aan, als je geen wachtwoord wilt kan je het veld leeg laten en op      “Volgende” klikken

8. De volgende opties kan je zelf kiezen, wij raden aan om op alles “Nee of gelimiteerd” te kiezen

9. De computer start nu door naar Windows 10

Hoe installeer je Windows 11?

We gaan je hier stap voor stap uitleggen hoe je Windows 11 kan installeren.

Benodigdheden:

  • Een functionerende computer met Windows
  • Een USB stick (minimaal 8GB)
  • Internetverbinding

Wat we als eerste moeten doen in een opstartbare Windows 11 USB installatie stick maken.

  1. Ga naar de website https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
  2. Klik dan bij installatiemedia voor Windows 11 maken op ‘Download nu’ Kijk de foto hieronder.
  • Als je op ‘Download nu’ hebt gedrukt wordt het hulpprogramma gedownload.
  • Start het hulpprogramma door erop te klikken (Je kan het altijd in je verkenner nog vinden onder de download folder.)
  • Selecteer vervolgens de optie “Ja” om het programma wijzigingen te laten aanbrengen op uw computer
  • Klik op de optie “Akkoord” voor de algemene voorwaarden en licentieovereenkomst
  • Kies vervolgens voor als Taal = Nederlands en als versie = Windows 11
  • Kies de optie “USB-Flashstation”
  • Selecteer vervolgens uw USB stick, deze moet minimaal 8GB aan vrije ruimte beschikbaar hebben. LET OP! Alle data en gegevens die op uw USB stick staan worden permanent verwijderd, wij raden aan om een back-up te maken van de USB stick van de belangrijke data.

Nu worden de installatie bestanden van Windows 11 op de stick geïnstalleerd. Dit kan een tijdje duren, breek dit proces niet af zodat de bestanden niet corrupt kunnen raken.

Installatie van Windows 11 op de computer.

1.Sluit de computer af waar Windows 11 op moet worden geïnstalleerd

2. Stop de USB stick in de desbetreffende computer

3. Start de computer op en druk continu op de “Boot-menu” knop (Vaak is het F11 of F9)

Vervolgens hoor je een menu te zien die een beetje overeenkomt met hieronder. (Kleur en uiterlijk kan afwijken want dit ligt per moederbord model)

Selecteer vervolgens de optie die overeenkomt met uw USB stick.

4. De Windows installatie wordt nu gestart

5. Klik op “Volgende”

6. Klik op “Nu installeren”

7. Selecteer vervolgens “Ik heb geen productcode”

8. Je krijgt nu een lijst met allemaal Windows 11 versies, selecteer Windows 11 Pro.

9. Vink het vakje aan om de overeenkomst te accepteren

10. Kies daarna de opties aangepast

11. Nu zie je al je schijven en partities, kies de schijf waar je Windows 11 op wilt installeren (Wij raden aan om het op een SSD te zetten voor een snelle opstart) en klik vervolgens op “Volgende”.

12. Nu begint de installatie van Windows 11 Pro

13. De computer zal nu opnieuw opstarten om de installatie te voltooien. De computer start nu door naar de nieuwe installatie van Windows 11, nu moet Windows nog ingesteld worden.

Instellen van Windows

1. Nu wordt er gevraagd naar de Regio, kies hier Nederland (Of waar u zich bevindt)

2. Kies nu de juiste toetsenbord indeling, voor Nederland is dit = Verenigde Staten Internationaal

3. Nu wordt er gevraagd voor een 2e toetsenbord indeling, als u dit niet wilt kunt u op “Overslaan” klikken

4. Nu wordt er gevraagd om verbinding te maken met het internet, wij raden aan om deze stap over te slaan. Klik op “Ik heb geen internet”

5. Selecteer “Doorgaan met beperkte instellingen”

6. Maak nu je gebruikersnaam aan en klik op “Volgende”

7. Maak nu je wachtwoord aan, als je geen wachtwoord wilt kan je het veld leeg laten en op “Volgende” klikken

8. De volgende opties kan je zelf kiezen, wij raden aan om op alles “Nee of gelimiteerd” te kiezen

9. De computer start nu door naar Windows 11

Waarom kan de computer geen verbinding maken met het internet via EthernetLAN?

Hier zijn enkele tips/oplossingen als je computer geen verbinding kan maken met internet via Ethernet/LAN:

  1. Controleer de kabelverbinding:
    • Zorg ervoor dat de Ethernet-kabel correct is aangesloten op zowel de Ethernet-poort van je computer als de RJ45-aansluiting van de switch/router. Controleer dit nogmaals als je dit al eerder hebt gedaan.
  2. Schakel de Ethernet LAN-adapter in:
    • Ga naar het Configuratiescherm en kies voor een weergave met grote of kleine pictogrammen.
    • Klik op “Netwerkcentrum” en vervolgens op “Adapterinstellingen wijzigen”.
    • Klik met de rechtermuisknop op het pictogram van de Ethernet LAN-adapter en selecteer “Inschakelen” als deze is uitgeschakeld.

Met deze eenvoudige stappen kun je proberen de verbinding met het internet via Ethernet/LAN te herstellen.

Waarom werkt mijn geluidaudio niet?

Als de audio niet werkt op je Windows-computer, probeer dan het volgende:

  1. Controleer de externe luidsprekers:
    • Zorg ervoor dat de aan/uit-knop van de luidsprekers aan staat.
    • Controleer of de voedingskabel van de luidsprekers is aangesloten op een werkend stopcontact.
  2. Controleer het volume:
    • Als de luidsprekers een volumeregeling hebben, controleer dan of het volume niet te laag staat.
  3. Controleer de geluidsinstellingen in Windows:
    • Klik op het volumepictogram in de taakbalk van Windows.
    • Zorg ervoor dat de luidspreker niet gedempt is en het volume niet te laag staat.
  4. Controleer de juiste audio-aansluiting:
    • Zorg ervoor dat de externe luidsprekers zijn aangesloten op de juiste audio-aansluiting van de computer.
  5. Controleer de audiostuurprogramma’s:
    • Klik met de rechtermuisknop op het volumepictogram in de taakbalk.
    • Selecteer “Volumemixer openen” en controleer de instellingen van de luidsprekers.

Door deze eenvoudige stappen te volgen, kun je proberen het probleem met de audioweergave op te lossen.

Hoe installeer ik anydesk?

Wij maken gebruiken van AnyDesk om op afstand met uw mee te kunnen kijken als u een probleem of vragen heeft. AnyDesk geeft ons alleen toegang als u in een venster toestemming geeft dat wij mogen meekijken, wij krijgen dus alleen maar toegang wanneer jij ons toestemming verleend.

Voer de stappen hieronder uit om AnyDesk te installeren.

  1. Ga naar de volgende website: https://anydesk.com/nl
  2. Klik vervolgens op de knop ”Nu downloaden”
  3. AnyDesk wordt nu gedownload
  4. Als u op het gedownloade bestand dubbelklikt krijgt u dit venster:

De code zal er bij u anders eruit zien, geef de code aan ons door via de telefoon zodat wij met u mee kunnen kijken en verder kunnen helpen.

PDF omzetten naar Word

Een PDF-bestand is ontzettend handig, omdat iedereen het kan openen zonder dat de tekst en opmaak veranderen. Het enige nadeel is dat het bewerken van de tekst niet altijd gemakkelijk is. Maar soms is het wel handig om wijzigingen aan te brengen in een PDF-bestand, zelfs als je geen Word-versie van het document hebt. Gelukkig zijn er verschillende opties om dit te doen.

Om een PDF-bestand om te zetten naar een Word-bestand in Word, volg je de onderstaande stappen:

  1. Open Microsoft Word op je computer.
  2. Klik op het tabblad “Bestand” in de bovenste menubalk.
  3. Selecteer “Openen” in het linkerdeelvenster.
  4. Klik op “Bladeren” om door je computer te navigeren en het gewenste PDF-bestand te selecteren.
  5. De Verkenner (of Finder op een Mac) wordt geopend. Je kunt indien nodig onderaan bij “Documentsoort” de optie ‘PDF-bestanden’ selecteren om alleen PDF-bestanden weer te geven.
  6. Selecteer het PDF-document dat je wilt openen.
  7. Klik op “Openen” om het PDF-bestand in Word te openen.
  8. Er verschijnt mogelijk een pop-upvenster met een waarschuwing over het converteren van het PDF-bestand. Klik op “OK” om door te gaan met de conversie.

Op deze manier converteert Word het PDF-bestand naar een bewerkbaar Word-document. Houd er rekening mee dat de opmaak van het geconverteerde bestand mogelijk niet exact overeenkomt met het originele PDF-bestand. Het kan nodig zijn om enkele aanpassingen te doen om de gewenste opmaak te verkrijgen.

Om een PDF-bestand om te zetten naar een Word-document in Adobe Acrobat Reader, volg je de onderstaande stappen:

  1. Open Adobe Acrobat Reader op je computer.
  2. Klik op “Bestand” in de bovenste menubalk en selecteer “Openen”.
  3. Navigeer naar het PDF-bestand dat je wilt omzetten en klik op “Openen”.
  4. Het PDF-bestand wordt geopend in Adobe Acrobat Reader.
  5. Aan de rechterkant van het scherm zie je het paneel “Werkbalk Exporteren”.
  6. Klik op de optie “PDF Exporteren” in de werkbalk.
  7. Onder de sectie “Converteren naar” aan de rechterkant van het scherm, selecteer “Microsoft Word” als de gewenste uitvoerindeling.
  8. Klik op de knop “Converteren” om het PDF-bestand naar een Word-document te converteren.

Adobe Acrobat Reader zal het PDF-bestand converteren naar een Word-document en het automatisch openen in je standaard Word-processor, zoals Microsoft Word. Je kunt het geconverteerde bestand nu bewerken en aanpassingen maken in Word.

Om een PDF-bestand gratis online om te zetten naar een Word-document via een website, volg je de onderstaande stappen:

  1. Ga naar de website ilovepdf.com.
  2. Klik op de knop “Selecteer een PDF-bestand” of een vergelijkbare optie om het PDF-bestand te uploaden.
  3. Navigeer naar de map op je computer waarin het PDF-bestand zich bevindt.
  4. Selecteer het gewenste PDF-bestand en klik op “Openen” om het te uploaden naar ilovepdf.com.
  5. Wacht tot het uploaden is voltooid en het PDF-bestand wordt verwerkt.
  6. Klik op de optie “Converteren naar Word” om het PDF-bestand naar een Word-document te converteren.
  7. Na de conversie wordt er mogelijk een voorbeeld van het geconverteerde Word-document weergegeven.
  8. Klik op de knop “Download Word” om het geconverteerde Word-document naar je computer te downloaden.

Op deze manier kun je gratis en eenvoudig je PDF-bestand omzetten naar een Word-document met behulp van ilovepdf.com

Foto's overzetten van iPhone naar uw computer

Wil je je foto’s opslaan op je computer? Met je smartphone maak je waarschijnlijk veel mooie foto’s en video’s. Het is handig om deze foto’s op je pc te bewaren. Op je computer kun je de foto’s gemakkelijk bewerken en leuke dingen ermee doen, zoals het maken van een fotoboek, collage of iets anders creatiefs.

Er zijn twee handige manieren om dit te doen: via een usb-kabel of via iCloud.

Met iCloud worden je foto’s automatisch gesynchroniseerd met de online opslagdienst. Dit zorgt niet alleen voor een back-up, maar je kunt ook je foto’s vanuit iCloud op je computer opslaan. Dit kan via de iCloud-app in de Microsoft Store of via de browser met de link: www.icloud.com

Een andere optie is het gebruik van de meegeleverde usb-kabel. Deze kabel wordt gebruikt om je telefoon op te laden. Je kunt de foto’s van je iPhone naar je computer overzetten door de telefoon met de usb-kabel aan te sluiten. Het voordeel hiervan is dat de computer herkent welke foto’s al op de computer staan en alleen de nieuwe foto’s opslaat. Of je nu gebruikmaakt van iCloud of de usb-kabel, het hangt af van wat jij handiger en prettiger vindt.

Om foto’s vanuit iCloud naar je pc op te slaan via de webversie, volg je de onderstaande stappen:

  1. Zorg ervoor dat iCloud is ingesteld op je iPhone.
  2. Open iCloud in je webbrowser en log in met je Apple ID-e-mailadres en wachtwoord.
  3. Er wordt een verificatiecode naar je iPhone gestuurd. Voer de code in op je computer en klik op “Vertrouw”.
  4. Druk op de toetsen Ctrl + A om alle foto’s te selecteren.
  5. Klik op “Foto’s” en selecteer vervolgens “Bibliotheek”.
  6. Selecteer alle foto’s in de bibliotheek op de volgende manier:
    • Klik op de eerste foto of video.
    • Druk op de toetsen Ctrl + A om alle foto’s te selecteren.
  7. Als je liever individuele foto’s selecteert:
    • Klik op een foto.
    • Houd de Ctrl-toets op het toetsenbord ingedrukt.
    • Klik op de andere foto’s één voor één.
  8. Klik bovenaan op het pictogram van een wolkje met een pijl naar beneden om de foto’s te downloaden.
  9. De foto’s worden gedownload en opgeslagen in een zip-map. Klik in het pop-up venster dat verschijnt op “Bestand openen”.
  10. De Verkenner wordt geopend. Klik indien nodig bovenaan op “Uitpakken” (Windows 10) en vervolgens op “Alles uitpakken”.
  11. Klik op “Bladeren” en selecteer de map waarin je de foto’s wilt opslaan.
  12. Klik op “Map selecteren”.
  13. Klik op “Uitpakken”.

Nu zijn de foto’s gedownload en opgeslagen in de door jou gekozen map op je pc. Ze bevinden zich in de map genaamd “iCloud Photos”.

Om foto’s over te zetten van je iPhone naar je pc via een USB-kabel, volg je de onderstaande stappen:

  1. Sluit je iPhone aan op je pc met de bijgeleverde witte USB-kabel.
  2. Ontgrendel indien nodig je iPhone.
  3. Op je iPhone wordt gevraagd of de pc toegang mag krijgen tot de foto’s en video’s. Tik op “Sta toe”.
  4. Open de Verkenner op je Windows-pc.
  5. Klik in het linker menu op “Deze pc”.
  6. Klik met de rechtermuisknop op “Apple iPhone” of op de naam die je aan je iPhone hebt gegeven.
  7. Klik op “Afbeeldingen en video’s importeren”.
  8. De computer zal zoeken naar foto’s en video’s. De pc herkent of bepaalde foto’s al op de computer staan en slaat alleen de nieuwe foto’s op. Bepaal waar je de foto’s wilt opslaan door op “Meer opties” te klikken.
  9. Klik op “Bladeren” naast “Afbeeldingen importeren in”.
  10. Selecteer de map waarin je de foto’s wilt opslaan en klik op “Ok”.
  11. Klik op “Bladeren” naast “Video’s importeren in”.
  12. Selecteer de map waarin je de foto’s wilt opslaan en klik op “Ok”.
  13. Onder “Overige opties” vind je de optie “Bestanden na het importeren van het apparaat verwijderen”. Het is aan te raden om deze optie uit te schakelen, omdat je anders de foto’s van je iPhone verwijdert. Controleer of de optie niet is aangevinkt.
  14. Klik op “Ok”.
  15. Klik op “Alle nieuwe items nu importeren”.
  16. Voer een naam in voor de map waarin de foto’s worden opgeslagen, bijvoorbeeld ‘Foto’s van iPhone’.
  17. Klik op “Importeren”.

Nu bevinden de foto’s zich op je computer.

Een schermafbeelding maken op Windows 11

Wat is een schermafbeelding?

Een schermafbeelding, ook wel bekend als een schermafdruk of screenshot, is een digitale afbeelding die wordt gemaakt van wat er op dat moment op het beeldscherm van een computer, smartphone, tablet of ander elektronisch apparaat te zien is. Het is als het ware een foto van het scherm op een specifiek moment.

Het maken van een schermafbeelding kan per apparaat verschillen, maar het omvat meestal het indrukken van een specifieke toetsencombinatie of het gebruiken van een ingebouwde functie of apparaat optie om de afbeelding vast te leggen.

Schermafbeelding maken

In Windows zijn er inderdaad verschillende manieren om een schermafbeelding te maken.

  1. Het Knipprogramma: Dit is een ingebouwd hulpprogramma in Windows waarmee u een schermafbeelding kunt maken en bewerken. U kunt het Knipprogramma openen door te zoeken naar “Knipprogramma” in het Startmenu of door te navigeren naar Startmenu > Windows Accessoires > Knipprogramma. Met het Knipprogramma kunt u een specifiek deel van het scherm selecteren, het volledige scherm vastleggen of een specifiek venster vastleggen.
  2. De Print Screen-toets: Deze toets op het toetsenbord wordt vaak aangeduid als “Print Screen” of “PrtScn”. Door op deze toets te drukken, wordt er een schermafbeelding van het volledige scherm gemaakt. Om alleen het actieve venster vast te leggen, kunt u de toetscombinatie “Alt + Print Screen” gebruiken.

Na het maken van een schermafbeelding met de Print Screen-toets wordt de afbeelding gekopieerd naar het klembord. U kunt vervolgens een afbeeldingsbewerkingsprogramma, zoals Paint of een ander fotobewerking programma, openen en de schermafbeelding plakken (Ctrl + V) om deze op te slaan, te bewerken of te delen.

Het gebruik van het Knipprogramma biedt meer geavanceerde mogelijkheden voor het selecteren en bewerken van schermafbeeldingen, terwijl de Print Screen-toets een snelle en eenvoudige manier is om snel een volledige schermafbeelding te maken.

Met de sneltoetscombinatie Windows+Print Screen kunt u gemakkelijk een schermafbeelding maken en direct opslaan op uw Windows-pc. Volg de onderstaande stappen:

  1. Zorg ervoor dat het scherm dat u wilt vastleggen actief is.
  2. Houd de Windows-toets ingedrukt en druk op de Print Screen-toets (kan ook aangeduid worden als “PrtScn” of “Print Scr”) op uw toetsenbord.
  3. Het scherm zal kort dimmen of knipperen, wat betekent dat de schermafbeelding is vastgelegd en automatisch opgeslagen wordt.
  4. Ga naar de map ‘Afbeeldingen’ in de Verkenner op uw pc.
  5. Zoek naar de map genaamd ‘Schermopnamen’ of ‘Screenshots’. De schermafbeelding wordt daar opgeslagen met een generieke bestandsnaam, zoals “Screenshot (1).png”.

Knipprogramma in Windows 11

Het Knipprogramma is een handige ingebouwde app in Windows 11 waarmee u schermafbeeldingen kunt maken. Volg de onderstaande stappen om het Knipprogramma te openen:

  1. Klik op het vergrootglaspictogram in de Taakbalk.
  2. Typ ‘Knipprogramma’ in het zoekvak.
  3. In de zoekresultaten zou u het pictogram van het Knipprogramma moeten zien. Klik erop om de app te openen.

Knipsel maken met Knipprogramma

Om een knipsel te maken met het Knipprogramma in Windows 11, volgt u deze stappen:

  1. Open het Knipprogramma zoals eerder beschreven.
  2. Klik op de knop “Nieuw”. De app wordt geminimaliseerd en het scherm wordt enigszins donkerder.
  3. Bovenaan het scherm verschijnt een werkbalk en de muiscursor verandert in een kruisvorm. Klik op het punt waar u wilt beginnen met het knipsel.
  4. Houd de muisknop ingedrukt en sleep de cursor over het gewenste gebied dat u wilt vastleggen. U ziet een gemarkeerd gebied dat wordt opgelicht terwijl u sleept.
  5. Laat de muisknop los wanneer u tevreden bent met het gekozen gebied.
  6. Er verschijnt een melding dat het knipsel is opgeslagen op het Klembord. Klik op de melding om de afbeelding in het Knipprogramma te openen.

Nu kunt u het gemaakte knipsel bewerken, annoteren en opslaan in het gewenste bestandsformaat met behulp van de opties die beschikbaar zijn in het Knipprogramma.

Knipsel bewerken

Om een knipsel te bewerken in het Knipprogramma van Windows 11, kunt u gebruikmaken van verschillende bewerkingsknoppen. Hier is een uitleg van de functies van elke knop:

  • Balpen: Hiermee kunt u met de muis of trackpad tekenen of schrijven op het knipsel. Klik op de balpenknop om de kleur of dikte van de lijn te wijzigen.
  • Markeerstift: Hiermee kunt u tekst of delen van het knipsel markeren. De markeerstiftlijn is enigszins transparant. Klik op de markeerstiftknop om de kleur of dikte van de lijn te wijzigen.
  • Gum: Gebruik de gum om aantekeningen, tekeningen of markeringen te verwijderen die u hebt toegevoegd aan het knipsel.
  • Liniaal: Hiermee kunt u een rechte lijn tekenen op het knipsel. Klik nogmaals op de liniaalknop om te schakelen naar een gradenboog. Klik op de knop en vervolgens op “Liniaal” om de liniaal te verbergen.
  • Schrijven met aanraken: Als u een aanraakscherm hebt, kunt u hiermee direct op het knipsel schrijven. Selecteer eerst de gewenste pen of stift.
  • Afbeelding bijsnijden: Met deze knop kunt u het knipsel bijsnijden. Versleep de hoekpunten om een andere uitsnede te maken van het knipsel. Klik op het vinkje rechtsboven om de uitsnede toe te passen, of klik op het kruisje om het bijsnijden te annuleren.

Wachtwoord vergeten, wat nu?

Wachtwoorden wijzigen

Als je je wachtwoord bent vergeten, kun je het meestal niet terughalen. Controleer eerst of je browser het wachtwoord heeft opgeslagen. Als dat niet het geval is, moet je een nieuw wachtwoord instellen. Hiervoor moet je bewijzen dat je de eigenaar van het account bent. Dit is meestal gemakkelijk als je een gekoppeld e-mailadres of telefoonnummer hebt. De meeste accounts vereisen deze informatie al bij het instellen.

Bij wachtwoordherstel ontvang je een link via het opgegeven e-mailadres. Met behulp van die link kun je een nieuw wachtwoord instellen. Als het herstelproces verloopt via een telefoonnummer, ontvang je een sms met een code. Als je een codegenerator-app op je telefoon hebt geïnstalleerd, kun je daarmee ook een code genereren.

Wachtwoord vergeten van je DigiD-account?

Als je je wachtwoord bent vergeten, kun je het herstellen via e-mail. Je kunt ook een nieuw wachtwoord aanvragen als er nog geen e-mailadres aan je account is gekoppeld. In dat geval kun je bij DigiD een nieuw (tijdelijk) wachtwoord aanvragen, dat per brief wordt verstuurd.

Heb je de pincode van de DigiD-app vergeten? Dan moet je de app opnieuw activeren. Tik op het moment dat je de code moet invoeren op “Pincode vergeten”. Tik vervolgens onderaan op “Opnieuw activeren” en volg de stappen.

Wachtwoord wijzigen van je Gmail-account

Het wachtwoord van je Google-account is van toepassing op alle diensten van Google, waaronder Gmail, Android, YouTube, Google Drive en Google Foto’s. Als je je wachtwoord wilt wijzigen, kun je dit doen via een gekoppeld telefoonnummer of een tweede e-mailadres. Raadpleeg ons artikel over het wijzigen van het Google-wachtwoord voor gedetailleerde instructies.

Wachtwoord wijzigen van je Outlook-account

Outlook is de e-maildienst van Microsoft. Om gebruik te maken van Outlook heb je een Microsoft-account nodig. Met dit account kun je inloggen bij alle diensten van Microsoft, waaronder OneDrive, Skype en Office. Als je je wachtwoord bent vergeten, kun je het herstellen door het wachtwoord van je Microsoft-account te wijzigen. Dit kan worden gedaan via een (tweede) e-mailadres of een telefoonnummer.

Apple ID-wachtwoord herstellen

Het Apple ID is een essentiële code voor toegang tot je iPad en iPhone. Het wordt gebruikt voor verschillende taken, zoals het downloaden van nieuwe apps. Als je je Apple ID-wachtwoord bent vergeten, kun je het herstellen via e-mail of beveiligingsvragen. Houd er rekening mee dat na het wijzigen van je wachtwoord, je het nieuwe wachtwoord moet invoeren op alle gekoppelde accounts en apparaten.

Herstel het wachtwoord van Facebook via het gekoppelde e-mailadres én telefoonnummer.

Facebook-wachtwoord wijzigen

Om je Facebook-wachtwoord te herstellen, volg je de onderstaande stappen met behulp van het gekoppelde e-mailadres en telefoonnummer:

  1. Ga naar Facebook.com.
  2. Klik op “Wachtwoord vergeten?”.
  3. Typ je e-mailadres of mobiele nummer in het daarvoor bestemde vak en klik op “Zoeken”.
  4. Kies voor de optie “Code via e-mail verzenden” en klik op “Doorgaan”.
  5. Open je e-mailprogramma en klik op de e-mail van Facebook.
  6. Kopieer de ontvangen code en plak deze in het Facebook-venster. Klik op “Doorgaan”.
  7. Kies een nieuw sterk wachtwoord en klik op “Doorgaan”.
  8. Als tweestapsverificatie is ingeschakeld, volg dan de instructies afhankelijk van de instellingen. Dit kan bijvoorbeeld het overtikken van een beveiligingscode uit een ontvangen sms zijn, het genereren van een code met een codegenerator-app, of het bevestigen via een melding op je smartphone of tablet.
  9. Klik op “Doorgaan”.

Je hebt nu succesvol een nieuw wachtwoord ingesteld en bent ingelogd op je Facebook-account.

Harde schijf gecrasht, wat nu?

Het is een kwestie van tijd voordat een harde schijf defect raakt, ongeacht het merk of type. Het is verstandig om voorbereid te zijn op een mogelijke storing.

Kapotte schijf

Harde schijven bestaan uit mechanische componenten, zowel in externe schijven die verbonden zijn met uw computer als in interne schijven. Binnenin de harde schijfbehuizing bevinden zich schijfjes die lijken op cd-schijfjes. Deze schijfjes worden gelezen door een leeskop, vergelijkbaar met de naald van een ouderwetse platenspeler. De leeskop en schijfjes kunnen beschadigd raken, bijvoorbeeld door fysieke schokken. In zo’n geval kan de harde schijf crashen. Gelukkig is het vaak nog mogelijk om gegevens van de schijf te herstellen en in sommige gevallen is het niet nodig om een volledig nieuwe computer aan te schaffen. Als de rest van de computer nog goed functioneert, kunt u ervoor kiezen om een nieuwe harde schijf te laten installeren.

Zorg voor een back-up

Maar laten we eerst naar preventie kijken, want voorkomen is beter dan genezen. Het is daarom altijd raadzaam om een back-up te maken van belangrijke gegevens en dierbare foto’s. Door een reservekopie te hebben van al uw waardevolle digitale informatie, bent u beschermd tegen eventuele crashes en kunt u met een gerust hart verder.

Herstelopties

Als u regelmatig een back-up maakt, hoeft u zich eigenlijk geen zorgen te maken over onzekere herstelopties. Bovendien is het belangrijk om te weten dat het terughalen van gegevens van een gecrashte harde schijf geen klus is die u zelf kunt klaren. Wanneer een harde schijf crasht, is de interne structuur beschadigd. Gelukkig kunnen experts nog steeds gegevens redden in dergelijke gevallen.

Wij bij Pcman kunnen uw data terugkrijgen van de harde schijf dus als u echt nog belangrijke bestanden heeft op een kapotte harde schijf, brengt u hem gerust langs en dan gaan wij kijken wat we voor u kunnen doen.

Hoe verbind ik een bluetooth-apparaat met windows?

Bluetooth-apparaat met Windows verbinden

De meeste computers met Windows 10 en 11 hebben een ingebouwde bluetooth-verbinding. Hiermee kunt u bijvoorbeeld draadloze hoofdtelefoons of luidsprekers verbinden.

Wat is bluetooth?

Bluetooth maakt draadloze communicatie tussen apparaten mogelijk. Met behulp van deze technologie kunt u bijvoorbeeld een draadloze hoofdtelefoon of luidspreker verbinden met uw computer om te genieten van muziek, podcasts of internetradio. Daarnaast zijn er ook muizen, toetsenborden, headsets en printers beschikbaar met bluetooth-functionaliteit. Hierdoor heeft de gebruiker geen last meer van vervelende snoeren op het bureau.

Bluetooth inschakelen Windows 10 en 11

Veel laptops en enkele computers zijn uitgerust met een ingebouwde Bluetooth-ontvanger. Als deze is ingeschakeld, kunnen draadloze apparaten er verbinding mee maken. Volg de onderstaande stappen om de Bluetooth-adapter in te schakelen op Windows 10 en 11:

    Klik op de startknop en selecteer het tandwielicoon om naar de instellingen te gaan.

    In Windows 10: Klik op “Apparaten”. In Windows 11: Klik op “Bluetooth en apparaten” aan de linkerkant.

    Zoek de schakelaar onder ‘Bluetooth’ en zet deze op ‘Aan’.

Op deze manier activeert u de Bluetooth-functionaliteit op uw Windows 10 of 11 computer, zodat u draadloze apparaten kunt verbinden.

Bluetooth-apparaat koppelen

Volg deze stappen om Bluetooth-apparaten in de buurt te vinden in zowel Windows 10 als Windows 11:

  1. Zorg ervoor dat het apparaat dat u draadloos met de computer wilt verbinden is ingeschakeld.
  2. Klik op de startknop van uw computer en selecteer het tandwielicoon om naar de instellingen te gaan.
  3. In Windows 10: Klik op “Apparaten”. In Windows 11: Klik op “Bluetooth en apparaten” aan de linkerkant.
  4. Klik bovenaan op “Bluetooth- of ander apparaat toevoegen” (Windows 10) of “Apparaat toevoegen” (Windows 11).
  5. Kies “Bluetooth” uit de lijst met beschikbare opties.
  6. Afhankelijk van het Bluetooth-apparaat dat u wilt verbinden, moet u mogelijk ook het Bluetooth-signaal op dat apparaat inschakelen. Raadpleeg de handleiding van het apparaat voor instructies.
  7. Op uw computer wordt een lijst weergegeven met gedetecteerde Bluetooth-apparaten. Klik op de naam van het apparaat dat u wilt verbinden met uw pc. De naam van het apparaat bevat vaak het merk (zoals ‘JBL’) of een beschrijving van het apparaat (‘speaker’, ‘keyboard’).
  8. Nadat u op de naam van het apparaat heeft geklikt, wordt het Bluetooth-apparaat verbonden. Klik op “Gereed” om het proces te voltooien.

Nu kunt u bijvoorbeeld muziek afspelen op uw computer en het geluid wordt weergegeven via het gekoppelde Bluetooth-apparaat.

Problemen oplossen

Krijgt u geen verbinding via bovenstaande stappen? Dan is het mogelijk dat uw computer geen bluetooth ingebouwd heeft. Een losse bluetooth-adapter die u aansluit op een usb-poort, is dan een mogelijkheid om toch een bluetoothverbinding te maken.

Controleer zo of uw Windows 11-pc bluetooth heeft:

  • Klik op de computer op de startknop > Instellingen (pictogram met tandwiel) > Systeem > Problemen oplossen > Andere probleemoplossers.
  • Klik achter ‘Bluetooth’ op Uitvoeren.
  • De probleemoplosser controleert of het apparaat bluetooth heeft. Is dit niet het geval dan volgt de melding ‘Apparaat heeft geen bluetooth’. Klik op Volgende.
  • Klik op Sluiten.

Windows 10-gebruikers nemen de volgende stappen om probleemoplossing te openen:

  • Klik op de startknop > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Problemen oplossen > Andere problemen detecteren en oplossen.
  • Klik op Bluetooth.
  • Klik op Probleemoplosser uitvoeren.
  • De probleemoplosser controleert of het apparaat bluetooth heeft. Is dit niet het geval dan volgt de melding ‘Apparaat heeft geen bluetooth’. Volg de voorgestelde instructies.

Bluetooth uitzetten in Windows

Wanneer u het Bluetooth-apparaat niet langer wilt gebruiken, kunt u de verbinding verbreken.

Volg deze stappen om de verbinding te verbreken:

    Klik op de startknop van uw computer en selecteer het tandwielicoon om naar de instellingen te gaan.

    Ga naar “Apparaten” (Windows 10) of “Bluetooth en apparaten” (Windows 11).

    Zoek het apparaat dat via Bluetooth is verbonden (Windows 10) of klik op “Apparaten” (Windows 11).

    Klik op “Verbinding verbreken” (Windows 10). Of klik op de drie puntjes naast het verbonden apparaat onder ‘invoer’ en selecteer “Verbinding verbreken” (Windows 11).

Op deze manier kunt u de Bluetooth-verbinding met het apparaat verbreken wanneer dat nodig is.

Verschil tussen computermuizen

De verschillende computermuizen

Er zijn diverse varianten en formaten van muizen beschikbaar, variërend van eenvoudige tweeknopsmuizen tot ergonomische trackball-muizen en lasermuizen speciaal ontworpen voor linkshandigen.

Muis

Een muis is essentieel voor een nauwkeurige computernavigatie. Alleen vertrouwen op toetscommando’s en pijltjestoetsen heeft zijn beperkingen. Zelfs bij laptops met touchpads kan het aansluiten van een externe muis soms een prettigere ervaring bieden.

Aanraakschermen

Aanraakschermen worden steeds prominenter in de technologiewereld. Tablets en telefoons zijn hier al goede voorbeelden van. Ook computers worden steeds vaker uitgerust met aanraakschermen. Met slechts een veeg of tik op het scherm kunnen gebruikers menu’s openen en commando’s uitvoeren, zonder de noodzaak van een apart invoerapparaat. Het invoeren van gegevens op een aanraakscherm is intuïtief en vereist vaak minder uitleg dan bij het gebruik van een muis. Een bekend voorbeeld hiervan is voormalig premier Wim Kok, die de muis als een soort afstandsbediening gebruikte. Het nadeel van aanraakschermen is dat de keuze beperkter is en dat ze vaak duurder zijn dan conventionele schermen.

Mechanische muis

De oudste variant van de computermuis is de mechanische muis. Deze muizen bevatten een rubberen balletje dat aan de onderkant iets uitsteekt. Door de muis over een glad tafeloppervlak of muismat te bewegen, worden twee rolletjes (horizontaal en verticaal) gedraaid, die de beweging van de muisaanwijzer op het scherm bepalen. Mechanische muizen werken alleen op gladde oppervlakken en zijn gevoelig voor stof en vuil, wat regelmatig schoonmaken vereist. Tegenwoordig worden mechanische muizen bijna niet meer verkocht.

Optische muis

De optische muis maakt geen gebruik van een muismat en kan op verschillende ondergronden worden gebruikt. Hoewel de meeste optische muizen geen problemen hebben met de meeste oppervlakken, kunnen ze nog steeds moeilijkheden ondervinden met sterk reflecterende, doorzichtige of absorberende oppervlakken. Deze muizen zijn uitgerust met een laser of een led-lampje, samen met een minicamera die de beweging ten opzichte van de ondergrond, zoals een bureau, detecteert. De meeste muizen die bij nieuwe computers worden geleverd, vallen onder deze categorie.

Trackball

Bij een trackball of rugmuis is er sprake van een omgekeerde muis die op een vaste plek blijft. Bovenop de muis bevindt zich een grote muisbal die met de vingers of duim kan worden bewogen. Dankzij de speciale vorm van de muis neemt de hand van de gebruiker een meer ontspannen houding aan, waardoor de kans op polsklachten die kunnen leiden tot RSI aanzienlijk kleiner wordt. In het begin kan een trackball misschien wat onwennig aanvoelen voor wie gewend is aan een traditionele muis, maar men raakt er snel aan gewend. Door de vorm is een trackball ook geschikt voor linkshandigen.

Touchpad of trackpad

Een trackpad (Mac) of touchpad (Windows) is standaard ingebouwd in laptops. Het aanraakoppervlak bevindt zich meestal in het midden onder het toetsenbord. Met behulp van een vingerbeweging over het oppervlak kan de cursor of muisaanwijzer worden bestuurd. Door te tikken met een vinger simuleert de touchpad een muisklik, en bij sommige modellen kun je scrollen door met twee vingers tegelijk over de trackpad te bewegen (Mac). Een nadeel is dat het oppervlak kleiner is dan een reguliere muis, waardoor de bewegingssnelheid over het algemeen langzamer is. Omdat je vaak niet in één vloeiende beweging naar een specifieke plek op het scherm kunt navigeren, ligt de snelheid gemiddeld zo’n 25 procent lager dan bij een gewone muis.

Andere invoerapparaten

Verticale muizen werken op dezelfde manier als gewone muizen, maar ze vereisen geen draaiende polsbeweging, waardoor de kans op RSI-klachten afneemt. Deze muizen zijn hoger van vorm en lijken een beetje op ouderwetse joysticks. De knoppen bevinden zich aan de zijkant en zijn gemakkelijk te bedienen. Ze zijn vaak verkrijgbaar in zowel links- als rechtshandige varianten. Daarnaast zijn er ook computertabletpennen die speciaal bedoeld zijn voor precisiewerk, zoals tekenen. Deze pennen worden meestal geleverd in combinatie met een tablet, dat fungeert als een aanraakgevoelig oppervlak (niet te verwarren met het zelfstandige apparaat). Deze tablets zijn verkrijgbaar in verschillende formaten, van miniformaat (A6) tot zeer groot (A3).

Varianten

De meeste muizen hebben twee knoppen en een scrollwiel, waarmee je snel door documenten of websites kunt navigeren. Er zijn ook varianten met extra knoppen, waaronder knoppen speciaal ontworpen voor duimbediening. Er zijn bedrade muizen die met een kabel aan de computer zijn verbonden, en er zijn draadloze muizen die een aparte batterij nodig hebben. Bij draadloze muizen kun je vaak kiezen tussen een USB-zender/ontvanger of een bluetooth-verbinding. Bij de USB-variant steek je een aparte USB-ontvanger in een vrije poort om de muis te kunnen gebruiken, terwijl bij de bluetooth-variant geen extra poort nodig is en de muis wordt aangestuurd via het bluetooth-netwerk van de computer.

Hoeveel opslagruimte heb ik nog?

Hoeveel opslagruimte heeft mijn Windows-pc?

Het is verstandig om regelmatig te controleren hoeveel vrije ruimte er nog beschikbaar is op uw Windows-computer. Op die manier kunt u zorgen dat er genoeg opslagruimte overblijft voor nieuwe programma’s, video’s en foto’s.

Vrije opslagruimte

Het is verstandig om regelmatig de beschikbare vrije ruimte op uw pc in de gaten te houden. Op die manier kunt u voorkomen dat u tijdens het gebruik van de computer plotseling te weinig opslagruimte hebt. Een gebrek aan opslagruimte kan de computer vertragen en u belemmeren bij het opslaan van foto’s, documenten, video’s, het downloaden van handige programma’s of spellen. Neem daarom regelmatig de tijd om de vrije opslagruimte te controleren en indien nodig ruimte vrij te maken.

Opslagruimte bekijken

Om de beschikbare ruimte op uw Windows-computer, inclusief Windows 11, te controleren, volgt u deze stappen:

    Klik op de startknop.

    Klik op ‘Instellingen’.

    Voor zowel Windows 10 als Windows 11: Klik op ‘Systeem’.

    Klik op ‘Opslag’.

Op het scherm ‘Opslag’ kunt u onder de sectie ‘Local Disk’ zien hoeveel gigabytes in gebruik zijn en hoeveel opslagruimte er nog beschikbaar is. Als u meer gedetailleerde informatie wilt zien over welke apps en bestandstypen veel ruimte innemen, kunt u indien nodig op ‘Meer categorieën weergeven’ klikken. Deze stappen zijn van toepassing op zowel Windows 10 als Windows 11.

Te weinig opslagruimte

Het kan erg vervelend zijn wanneer er weinig opslagruimte beschikbaar is op uw computer, aangezien dit de prestaties kan vertragen. Gelukkig zijn er verschillende opties om hiermee om te gaan. U kunt ervoor kiezen om uw computer op te schonen door onnodige bestanden te verwijderen. Daarnaast kunt u gebruikmaken van de functie “Slim opslaan” om automatisch tijdelijke bestanden te laten verwijderen. Een andere handige oplossing is om bestanden online op te slaan via een clouddienst. Op deze manier nemen de bestanden geen ruimte meer in op uw computer, maar hebt u er toch altijd toegang toe.

Hoe formatteer ik een USB-stick/ harde schijf

Alles over formatteren

Door te formatteren maak je snel een usb-stick of externe harde schijf leeg en klaar voor een frisse start.

Wat is formatteren?

De usb-stick, externe harde schijf en het geheugenkaartje voor de camera die je in de winkel koopt, zijn direct klaar voor gebruik. Ze zijn al geformatteerd door de fabrikant en geschikt gemaakt voor bestandsopslag. Maar waarom zou je thuis nog aan de slag gaan met formatteren? Hier zijn twee goede redenen voor:

1. Met formatteren maak je een apparaat volledig leeg. Dus zelfs als een usb-stick vol lijkt te zijn, kan formatteren de volledige opslagcapaciteit herstellen.

2. Formatteren biedt de mogelijkheid om verschillende bestandsindelingen te kiezen. Als je bestanden wilt uitwisselen tussen Mac- en Windows-computers, kun je formatteren in een indeling die geschikt is voor beide systemen.

Kortom, hoewel de apparaten al geformatteerd zijn voor algemeen gebruik, kan thuis formatteren handig zijn om de volledige capaciteit te benutten en compatibiliteit te garanderen tussen verschillende besturingssystemen.

Formatteren met Windows

Volg de onderstaande stappen om een usb-stick (of ander opslagmedium) te formatteren op een Windows-computer:

  1. Sluit de usb-stick aan.
  2. Als er een melding verschijnt met de tekst ‘Selecteer wat u wilt doen met verwisselbare stations’, kun je deze negeren.
  3. Open de Windows Verkenner door de sneltoets Windows-toets+E te gebruiken, door te klikken op het Verkenner-pictogram onderaan de taakbalk of door te klikken op de Startknop en vervolgens te kiezen voor ‘Verkenner’.
  4. Klik met de rechtermuisknop op het USB-station.
  5. Selecteer de optie ‘Formatteren’.
  6. Klik op ‘Starten’.
  7. Windows zal je waarschuwen dat alle bestanden op de usb-stick zullen worden gewist. Klik op ‘Ok’.
  8. Wanneer het formatteringsproces is voltooid, verschijnt de melding ‘Het formatteren is voltooid’. Klik op ‘Ok’.
  9. Klik op ‘Sluiten’.
  10. Om de Verkenner te sluiten, klik je op het kruisje in de rechterbovenhoek.

Volg deze stappen zorgvuldig en je kunt een usb-stick op een Windows-computer formatteren.

Wat is snelformatteren?

Wanneer je een opslagmedium formatteert met de standaardinstellingen, zul je merken dat ‘Snelformatteren’ is geselecteerd. Dit proces is sneller en meestal de beste optie. Er zijn echter twee belangrijke uitzonderingen:

    Verkoop van het opslagmedium: Als je van plan bent om de usb-stick, geheugenkaart of externe harde schijf te verkopen, is het wenselijk dat alle bestanden volledig worden verwijderd en niet meer kunnen worden hersteld.

    Problemen met het opslagmedium: Als de usb-stick, geheugenkaart of externe harde schijf niet goed functioneert, kan een grondige formattering eventuele opslagfouten detecteren en de betreffende delen van het opslagmedium buiten gebruik stellen.

In dergelijke gevallen kun je de volgende stappen volgen om te formatteren, maar verwijder het vinkje bij ‘Snelformatteren’. Houd er rekening mee dat dit formatteringsproces aanzienlijk langer kan duren.

Bestanden opslaan die groter zijn dan 4 GB

Standaardinstellingen beperken de bestandsgrootte tot 4 GB. Als je grotere bestanden wilt kunnen opslaan, moet je kiezen voor een ander bestandssysteem. Volg de eerder genoemde formatteerstappen, maar selecteer bij ‘Bestandssysteem’ de optie NTFS.

Opslagmedium een naam geven

Je kunt elk opslagapparaat een eigen naam geven. Dit is vooral handig als je meerdere usb-sticks gebruikt, hoewel het misschien nog handiger is om de sticks zelf van een label te voorzien. Volg de formatteerstappen en vul bij ‘Volumenaam’ een naam in. De naam kan maximaal elf tekens lang zijn.

Je kunt ook een naam aan het opslagapparaat geven voordat je het formatteert:

  • Klik met de rechtermuisknop op de usb-stick in de verkenner aan de linkerkant.
  • Kies ‘Naam wijzigen’.
  • Typ een naam in en druk op Enter.

Usb veilig verwijderen

Na het formatteren is het verstandig om de usb-stick op de juiste manier te verwijderen.

Links onder in je taakbalk heb je een pijltje omhoog, als je daar op drukt krijg je dit submenu.

Je ziet het icoon wat we met een pijl hebben aangegeven op een USB-stick lijkt.

Als je met je rechtermuisknop op het USB icoon drukt krijg je dit menu, hier kun je dan op (Naam USB-stick) 3.0 uitwerpen.

Windows zal daarna aangeven dat het medium veilig verwijderd kan worden, dan kun je de usb-stick uit de computer halen.

Google-wachtwoord vergeten?

Hulp bij het herstellen van een vergeten wachtwoord van een Google-account

Als u uw wachtwoord van uw Google-account bent vergeten, kunt u gebruikmaken van de volgende stappen om het te herstellen:

  1. Ga naar de inlogpagina van Google (www.google.com) en klik op “Account herstellen” of “Wachtwoord vergeten”.
  2. Voer het e-mailadres in dat is gekoppeld aan uw Google-account en klik op “Volgende”.
  3. Selecteer de hersteloptie die u wilt gebruiken. U kunt ervoor kiezen om een herstel e-mail te ontvangen, een hersteltelefoonnummer te gebruiken of enkele beveiligingsvragen te beantwoorden. Kies de optie die voor u het meest geschikt is en volg de instructies op het scherm.
  4. Als u ervoor kiest om een herstel e-mail te ontvangen, controleer dan uw inbox op het opgegeven e-mailadres. Open de e-mail van Google en volg de instructies om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.
  5. Als u ervoor kiest om een hersteltelefoonnummer te gebruiken, ontvangt u een sms met een verificatiecode. Voer de code in op het scherm en volg de instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen.
  6. Als u ervoor kiest om beveiligingsvragen te beantwoorden, beantwoord dan de vragen correct en volg de instructies om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.
  7. Zodra u een nieuw wachtwoord heeft ingesteld, kunt u dit gebruiken om in te loggen op uw Google-account en toegang te krijgen tot de bijbehorende diensten zoals Gmail, Drive, Google Foto’s en YouTube.

Het is belangrijk om sterke wachtwoorden te gebruiken en deze regelmatig bij te werken om de beveiliging van uw Google-account te waarborgen.

Hoe u uw Google-wachtwoord kunt wijzigen

Als u uw Google-wachtwoord wilt wijzigen en u hebt herstelgegevens ingesteld voor uw account, kunt u de volgende stappen volgen via de computer:

  1. Ga naar de Google-accountherstelpagina (https://accounts.google.com/signin/recovery).
  2. Voer het e-mailadres in van het Google-account waarvan u het wachtwoord wilt wijzigen en klik op “Volgende”.
  3. Typ willekeurige tekens in het veld voor het wachtwoord en klik op “Volgende”.
    • Als er een telefoonnummer is gekoppeld aan het account, klikt u op “Tik op Ja op uw telefoon of tablet”. U ontvangt een melding op het gekoppelde apparaat. Tik op “Ja, ik ben het” om door te gaan.
    • Als er een tweede e-mailadres is gekoppeld, typt u het laatste wachtwoord dat u zich kunt herinneren en klikt u op “Volgende”. Klik vervolgens op “Probeer het op een andere manier”. U ontvangt een verificatiecode op het gekoppelde e-mailadres. Log in bij het gekoppelde e-mailadres, open de e-mail van Google en voer de code in op de website.
  4. Voer een nieuw wachtwoord in in het veld “Nieuw wachtwoord”.
  5. Typ het nieuwe wachtwoord nogmaals in het veld “Bevestigen”.
  6. Klik op “Wachtwoord opslaan” om de wijzigingen op te slaan.

U heeft nu succesvol uw Google-wachtwoord gewijzigd en heeft weer toegang tot uw account.

Het is altijd verstandig om sterke en unieke wachtwoorden te gebruiken om de beveiliging van uw Google-account te waarborgen. Zorg er ook voor dat u uw wachtwoorden regelmatig bijwerkt en uw accountgegevens up-to-date houdt.

Wachtwoord van je Microsoft account vergeten

Wachtwoord herstellen

Een Microsoft-account vereist een combinatie van een e-mailadres en wachtwoord om toegang te krijgen tot verschillende services, zoals OneDrive, Skype en Outlook.com. Maar wat als u uw wachtwoord bent vergeten en niet meer kunt inloggen? Gelukkig biedt Microsoft een wachtwoordhersteloptie.

Wachtwoord herstellen

Bij het aanmaken van een Microsoft-account kunt u herstelgegevens invullen, zoals een alternatief e-mailadres of telefoonnummer, voor het geval u uw wachtwoord vergeet. Heeft u deze gegevens ingevuld? Volg dan de onderstaande stappen om uw wachtwoord te herstellen:

  1. Ga naar login.live.com in uw browser.
  2. Voer het e-mailadres van uw account in.
  3. Klik op “Volgende”.
  4. Klik op “Wachtwoord vergeten?”.
  5. Selecteer de gewenste optie voor het ontvangen van de verificatiecode onder “Hoe wilt u uw beveiligingscode ontvangen?”. Dit kan een ander e-mailadres, een deel van uw telefoonnummer of beide zijn.
  6. Als u hebt gekozen voor een ander e-mailadres, klik dan boven de streep en voer het gedeelte van het e-mailadres vóór het apenstaartje in. Als u hebt gekozen voor een telefoonnummer, klik dan op “Laatste 4 cijfers van telefoonnummer” en voer de laatste 4 cijfers van uw nummer in.
  7. Klik op “Code ophalen”.
  8. Controleer de ontvangen code in een e-mail of sms en voer deze in op de website.
  9. Klik op “Volgende”.
  10. Kies een nieuw wachtwoord en voer het in.
  11. Klik op “Wachtwoord opnieuw invoeren” en typ het wachtwoord nogmaals.
  12. Klik op “Volgende”.
  13. Uw wachtwoord is nu gewijzigd. Klik op “Aanmelden” en log in met uw nieuwe wachtwoord.

Geen herstelgegevens

Indien u geen herstelgegevens heeft ingevuld bij het aanmaken van uw Microsoft-account, of als de gegevens niet meer juist zijn vanwege bijvoorbeeld een nieuw e-mailadres of telefoonnummer, kunt u het wachtwoord als volgt herstellen:

  1. Ga naar login.live.com in uw browser.
  2. Voer het e-mailadres van uw account in en klik op “Volgende”.
  3. Klik op “Wachtwoord vergeten?”.
  4. Klik op “Ik heb geen van deze gegevens”.
  5. Vul het e-mailadres in waarop u de verificatiecode wilt ontvangen. Let op: dit moet een ander e-mailadres zijn dan het adres waarmee u probeert in te loggen.
  6. Voer de weergegeven tekens in voor de beveiliging en klik op “Volgende”.
  7. De verificatiecode wordt naar het opgegeven e-mailadres gestuurd. Controleer uw inbox, vul de code in en klik op “Bevestigen”.
  8. Mogelijk wordt u gevraagd om aanvullende gegevens in te vullen, zoals uw naam, geboortedatum en postcode, evenals eerdere wachtwoorden die u heeft gebruikt. Dit is om te verifiëren dat het e-mailadres daadwerkelijk van u is. Vul de gevraagde gegevens in en klik telkens op “Volgende”.

Er wordt beoordeeld of u voldoende juiste gegevens heeft verstrekt. Het kan tot 24 uur duren voordat u een e-mail ontvangt op het opgegeven herstel e-mailadres. In deze e-mail vindt u een link waarmee u uw wachtwoord opnieuw kunt instellen.

Apple ID vergeten?

Wat is een Apple ID?

Een Apple ID is een account waarmee u toegang heeft tot verschillende diensten van Apple. Het wordt gebruikt voor functies zoals het opslaan van bestanden in iCloud en het downloaden van apps uit de App Store. Een Apple ID bestaat uit een e-mailadres en een door uzelf gekozen wachtwoord. De meeste Apple-gebruikers maken een Apple ID aan tijdens het instellen van hun iPhone, iPad of MacBook. Als u probeert in te loggen op een nieuw apparaat of bij een nieuwe dienst en u bent uw inloggegevens vergeten, kunt u het gekoppelde e-mailadres terugvinden en het wachtwoord wijzigen.

E-mailadres van Apple ID achterhalen

Als u niet meer zeker weet welk e-mailadres is gekoppeld aan uw Apple ID, kunt u op verschillende apparaten controleren waar u nog bent ingelogd. U kunt ook uw e-mailadressen proberen.

Op een iPhone of iPad:

  1. Open de app Instellingen.
  2. Tik bovenaan op uw naam.

Onder uw naam wordt het e-mailadres weergegeven.

Op een Mac:

  1. Klik linksboven in het menu op het Apple-logo en selecteer “Systeemvoorkeuren” of “Systeeminstellingen”.
  2. Klik vervolgens op “Apple ID”. Een venster wordt geopend met uw e-mailadres onder uw naam.

Als u nergens meer bent ingelogd, moet u op een andere manier uw e-mailadres achterhalen. Volg deze stappen om te controleren of er een Apple ID is aangemaakt met een specifiek e-mailadres:

  1. Ga naar appleid.apple.com.
  2. Klik op “Log in”.
  3. Klik onder het inlogscherm op “Je Apple ID of wachtwoord vergeten”.
  4. Klik op de blauwe link “Opzoeken”.
  5. Voer uw voornaam in door op “voornaam” te klikken en uw voornaam te typen.
  6. Voer uw achternaam in door op “achternaam” te klikken en uw achternaam te typen.
  7. Voer een e-mailadres in door op “e-mailadres” te klikken en een e-mailadres in te vullen.
  8. Typ de tekens uit de afbeelding in door op “Voer tekens uit de afbeelding in” te klikken en de tekens in te typen.
  9. Klik op “Ga door”.

Apple geeft aan of er een Apple ID bestaat met dat e-mailadres. Herhaal indien nodig deze stappen met andere e-mailadressen.

Apple ID-wachtwoord wijzigen

Als u alleen het wachtwoord van uw Apple ID (en dus iCloud) bent vergeten, volgt u de onderstaande stappen om het te wijzigen:

  1. Ga naar appleid.apple.com.
  2. Klik op “Log in”.
  3. Klik onder het inlogscherm op “Je Apple ID of wachtwoord vergeten”.
  4. Voer uw Apple ID in door te klikken in het veld onder ‘Voer je Apple ID in om te beginnen’ en typ het e-mailadres dat bij uw Apple ID hoort.
  5. Typ de tekens uit de afbeelding in door te klikken in het veld ‘Voer tekens uit de afbeelding in’ en de tekens in te typen.
  6. Klik op “Ga door”.
  7. Typ indien gevraagd het telefoonnummer dat u hebt gekoppeld aan uw Apple ID.
  8. Klik op “Ga door”.
  9. Neem een Apple-apparaat dat is ingelogd met uw iCloud-account.
  10. Tik op het apparaat op “Toestaan”.
  11. Typ de toegangscode van het apparaat.
  12. Bedenk een nieuw wachtwoord en typ het twee keer in.
  13. Tik op “Verder” rechtsboven.
  14. Tik op “Gereed”.

Het wachtwoord is nu opnieuw ingesteld.

Apple ID aanvragen

Als het niet is gelukt om uw gegevens te achterhalen met de bovenstaande stappen, kunt u een nieuw Apple ID aanvragen. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  1. Ga naar appleid.apple.com.
  2. Klik op “Maak uw Apple ID aan”.
  3. Vul de gevraagde gegevens in, zoals uw naam, e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord.
  4. Kies beveiligingsvragen en geef de antwoorden die alleen u weet.
  5. Voer de verificatiecode in die naar uw opgegeven e-mailadres is gestuurd.
  6. Lees en accepteer de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van Apple.
  7. Voltooi de setup en uw nieuwe Apple ID is aangemaakt.

U kunt nu uw nieuwe Apple ID gebruiken om in te loggen bij de diensten van Apple, zoals iCloud, de App Store en meer. Zorg ervoor dat u uw nieuwe Apple ID en wachtwoord goed onthoudt en bewaart op een veilige plaats.

Verbinding maken met WiFi op een Windows computer

Waarom gebruik maken van wifi?

Wifi wordt door veel mensen gebruikt om toegang te krijgen tot internet. Hier zijn een aantal redenen waarom wifi populair is:

  • Draadloos gemak: Met wifi kunt u draadloos verbinding maken met internet zonder gedoe met kabels. U kunt vrij rondlopen in uw huis of kantoor terwijl u verbonden blijft.
  • Mobiliteit: Wifi stelt u in staat om overal waar wifi beschikbaar is verbinding te maken met internet. Dit is handig als u onderweg bent of buitenshuis werkt, zoals in cafés, restaurants of openbare ruimtes met wifi.
  • Apparaatconnectiviteit: Met wifi kunt u meerdere apparaten tegelijkertijd verbinden, zoals smartphones, tablets, laptops, smart home-apparaten en meer. Hierdoor kunnen al uw apparaten gelijktijdig toegang krijgen tot internet.
  • Delen van internetverbinding: Met wifi kunnen meerdere gebruikers in een huis, kantoor of openbare ruimte dezelfde internetverbinding delen. Dit maakt het mogelijk om kosten te besparen en het internet efficiënter te benutten.

Het is echter belangrijk om op de veiligheid te letten, vooral bij het gebruik van openbare wifi netwerken. Zorg ervoor dat u verbinding maakt met betrouwbare en beveiligde netwerken om uw gegevens en privacy te beschermen. Bovendien is het belangrijk om een wachtwoord te hebben om toegang te krijgen tot een wifi-netwerk, om ongeautoriseerde toegang te voorkomen.Kortom, wifi biedt gemak, mobiliteit en connectiviteit, waardoor het een populaire keuze is voor mensen die toegang willen hebben tot internet.

Wifi inschakelen in Windows 10

Volg deze stappen om wifi in te schakelen in Windows 10:

  1. Klik rechtsonder op het pictogram van het netwerk in het systeemvak. Dit kan het wifi pictogram of het pictogram van een bekabelde verbinding zijn. Als het pictogram niet zichtbaar is, klik dan eerst op het witte driehoekje links van het systeemvak om het weer te geven.
  2. Een lijst met beschikbare wifi netwerken wordt geopend. Elke verbinding wordt weergegeven met de naam en of deze beveiligd is met een wachtwoord. Klik op het wifi-netwerk waarmee u wilt verbinden.
  3. Klik op “Verbinding maken”.
  4. Als u eerder al verbonden bent geweest met dit netwerk, hoeft u mogelijk geen wachtwoord in te voeren. Als dit de eerste keer is dat u verbinding maakt met een beveiligd netwerk, voert u het wachtwoord in en klik op “Volgende”.
  5. Indien gevraagd, klik op “Ja”.

De verbinding wordt tot stand gebracht. Als u op een later moment wilt controleren met welk wifi-netwerk uw computer is verbonden, klikt u op het netwerkpictogram in het systeemvak. Bovenaan wordt de actieve verbinding weergegeven.

Wifi inschakelen in Windows 11

Volg deze stappen om wifi in te schakelen in Windows 11:

  1. Klik rechtsonder op het pictogram van het wifi-netwerk in het systeemvak van Windows 11.
  2. Klik op het kleine pijltje achter het wifi pictogram. Hierdoor wordt een lijst geopend met beschikbare wifi netwerken. Elke verbinding wordt weergegeven met de naam van het draadloze netwerk.
  3. Klik op het wifi-netwerk waarmee u wilt verbinden.
  4. Klik op “Verbinding maken”.
  5. Als u eerder al verbonden bent geweest met dit netwerk, hoeft u mogelijk geen wachtwoord in te voeren. Als dit de eerste keer is dat u verbinding maakt met een beveiligd netwerk, voert u het wachtwoord in en klik op “Volgende”.

Verkenner gebruiker in Windows 11

Verkenner gebruiken in Windows 11

Navigeer en open bestanden op je pc met behulp van de Verkenner in Windows 11. Met kennis van het programma kun je je bestanden eenvoudig georganiseerd houden.

Overzicht

Een computer herbergt een overvloed aan bestanden, mappen en programma’s. De Verkenner biedt inzicht in al deze informatie. Deze applicatie fungeert als een toegangspoort tot alles wat op de computer staat. Met behulp van de Verkenner kunt u bijvoorbeeld bestanden openen, verplaatsen en verwijderen. Bovendien biedt de Verkenner ook toegang tot gegevens op aangesloten apparaten, zoals een USB-stick.

Verkenner openen

In Windows 11 staat standaard het Verkenner-pictogram op de taakbalk. Het pictogram ziet eruit als een geel mapje

. Om de Verkenner te openen, hoeft u alleen maar op het Verkenner-pictogram op de taakbalk te klikken. Als u het Verkenner-pictogram niet op de taakbalk ziet, kunt u op het vergrootglaspictogram met het woord ‘Zoeken’ op de taakbalk klikken. Typ vervolgens ‘Verkenner’ in het zoekveld en klik op ‘Verkenner’ in de zoekresultaten.

Navigeren

Met behulp van de Verkenner kunt u eenvoudig door verschillende mappen navigeren. In het navigatievenster aan de linkerkant kunt u klikken op een schijf of map om deze te selecteren. De inhoud van de geselecteerde schijf of map wordt weergegeven in het rechterdeelvenster. Als u een submap wilt bekijken en de bijbehorende bestanden en mappen wilt zien, kunt u dubbelklikken op de desbetreffende submap in het rechterdeelvenster. Daarnaast heeft u ook de mogelijkheid om onderliggende mappen weer te geven in het navigatievenster. U kunt dit doen door te klikken op het kleine pijltje naast een schijf of map.

Snelle toegang gebruiken

Bovenaan in de Verkenner vindt u het gedeelte ‘Snelle toegang’. Indien nodig kunt u op het pijltje naast ‘Snelle toegang’ klikken om de onderliggende mappen te bekijken. Hier vindt u vaak bekende mappen zoals ‘Afbeeldingen’, ‘Documenten’ en ‘Downloads’. Daarnaast worden er mogelijk ook mappen weergegeven die u recentelijk hebt geopend. Als u een map een tijdje niet gebruikt, zal deze uiteindelijk automatisch verdwijnen uit ‘Snelle toegang’. U kunt op een map klikken om de inhoud ervan te bekijken.

Onderdelen Verkenner

De Verkenner heeft verschillende onderdelen.

Navigatievenster

Gebruik dit gedeelte van de Verkenner om eenvoudig toegang te krijgen tot al uw mappen en bestanden. Klik links op een item en de inhoud wordt rechts geopend. In het navigatievenster vindt u ook vaste onderdelen, zoals Snelle toegang (waar dezelfde mappen worden weergegeven) en OneDrive. [Hier komen we later op terug.]

Knoppen ‘Vorige’, ‘Vooruit’ en ‘Omhoog’

Navigeer met de knop ‘Vorige’ en ‘Vooruit’ tussen verschillende mappen. Met ‘Vorige’ gaat u naar de vorige map en met ‘Vooruit’ gaat u naar de volgende map. Met de knop ‘Omhoog’ gaat u naar de bovenliggende map (indien beschikbaar).

Menubalk

In de menubalk vindt u handig samengevoegde veelgebruikte taken. Sommige functies zijn mogelijk niet altijd actief, afhankelijk van wat u aan het doen bent.

Adresbalk

In de adresbalk wordt het pad (de stappen) naar de geselecteerde map weergegeven.

Het rechterdeelvenster

Hier vindt u de mappen en/of de inhoud van mappen, afhankelijk van wat u aan het doen bent.

Verborgen of zichtbaar

In het navigatievenster, aan de linkerzijde, vindt u soms een pijltje naast een onderdeel. Als het pijltje naar rechts wijst, betekent dit dat er onderliggende mappen zijn. Een pijltje dat naar beneden wijst, geeft aan dat de onderliggende mappen zijn uitgeklapt. U kunt bijvoorbeeld op het pijltje naast ‘Deze pc’ klikken om het verschil te zien.

Weergave veranderen

Er zijn verschillende manieren om de inhoud van een map weer te geven. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een lijstweergave of de pictogrammen groter maken.

Volg deze stappen om de weergave-instellingen aan te passen:

  1. Open de Verkenner.
  2. Klik op het tabblad “Weergeven” in de menubalk.
  3. Er zijn acht verschillende opties beschikbaar. Klik op elke optie om te zien welke instelling het beste bij u past:
    • Extra grote pictogrammen: Bestanden en mappen worden extra groot weergegeven.
    • Grote pictogrammen: Bestanden en mappen worden groot weergegeven.
    • Normale pictogrammen: Bestanden en programma’s hebben de standaardgrootte.
    • Kleine pictogrammen: Bestanden en mappen worden klein weergegeven.
    • Lijst: Bestanden en mappen worden weergegeven in een lijst, naast elkaar.
    • Details: Bestanden en mappen worden onder elkaar weergegeven, met extra informatie zoals de wijzigingsdatum.
    • Tegels: Gemiddeld grote pictogrammen, als tegels weergegeven.
    • Inhoud: Bestanden en mappen worden onder elkaar weergegeven, met tussenruimte.

U kunt de instellingen zo vaak als gewenst wijzigen. De Verkenner onthoudt de laatst gekozen weergave-instelling.

Tabbladen in Verkenner

De Verkenner biedt de mogelijkheid om tabbladen te gebruiken, vergelijkbaar met internetbrowsers. Hiermee kunt u meerdere mappen tegelijkertijd openen binnen één venster, waardoor het gebruik van aparte vensters niet nodig is. Dit is vooral handig bij taken zoals het verplaatsen van bestanden. Standaard opent de Verkenner met één venster zonder extra tabbladen. Volg de onderstaande stappen om een extra tabblad te openen en een tweede map te bekijken:

  1. Open de Verkenner.
  2. Klik aan de rechterkant van het meest rechtse tabblad op het plusteken (+).
  1. Hiermee wordt een nieuw tabblad geopend aan de rechterkant. Als u het tabblad wilt sluiten, klikt u op het kruisje in het tabblad.

Op deze manier kunt u eenvoudig meerdere mappen tegelijkertijd openen en navigeren tussen de tabbladen in de Verkenner.

WiFi gebruiken op je mobiele telefoon

Volg deze stappen om wifi in te schakelen op een iPhone:

  1. Tik op “Instellingen” op uw iPhone.
  2. Tik op “Wifi”.
  3. Schuif de schakelaar naast “Wifi” naar rechts. de schakelaar wordt groen.
  4. Onder het gedeelte “Netwerken” ziet u de beschikbare wifi verbindingen. Een slotpictogram naast een verbinding geeft aan dat er een wachtwoord vereist is om verbinding te maken. Bij veel horecagelegenheden is dit beschikbaar voor gasten. Tik op de gewenste verbinding.
  5. Voer indien nodig een wachtwoord in en tik op “Verbind”.

Nu kunt u internetten op uw iPhone via de draadloze verbinding.

Volg deze stappen om een Android apparaat te verbinden met een wifi-netwerk:

  1. Tik op “Instellingen” op uw Android apparaat.
  2. Tik op “Verbindingen” en vervolgens op “Wi-Fi”.
  3. Schuif de schakelaar achter “Aan” indien nodig naar rechts, zodat de schakelaar blauw wordt.
  4. Wifi is nu ingeschakeld en er wordt een overzicht geopend van de beschikbare netwerken binnen uw bereik. Tik op het wifi-netwerk waarmee u verbinding wilt maken.
  5. Indien vereist, voer het wifi wachtwoord in en tik vervolgens op “Verbinden”.

Na enige tijd verschijnt de tekst “Verbonden” onder de naam van het netwerk. Dit betekent dat u verbonden bent met het wifi-netwerk en dat u nu kunt internetten. Het apparaat zal dit netwerk ook onthouden, dus de volgende keer dat u in de buurt bent van het netwerk en wifi is ingeschakeld, zal het automatisch verbinding maken.

E-mail met bijlage versturen

Wat zijn e-mailbijlagen?

Bijlagen verwijzen naar de bestanden die u meestuurt met een e-mail. Een enkele e-mail kan één of meerdere bijlagen bevatten. Een bijlage kan verschillende formaten hebben, zoals foto’s, PDF-documenten of Word-bestanden. Het betreffende bestand bevindt zich ergens op uw apparaat en u stuurt een kopie ervan via e-mail naar een specifiek e-mailadres. In de Mail-applicatie kunnen gebruikers doorgaans maximaal 20 megabyte aan bijlagen verzenden per e-mail, tenzij Mail Drop is ingeschakeld, waardoor het mogelijk is om tot 5 GB aan bijlagen te verzenden.

Bijlage toevoegen aan e-mail (iPhone en iPad)

Voeg op een iPhone (iOS 15, 16) en iPad (iPadOS 15, 16) als volgt een bijlage toe aan een e-mail:

  1. Open de Mail-app.
  2. Tik rechtsonder (iPhone) of rechtsboven (iPad) op het pictogram voor het opstellen van een nieuw bericht. Als u wilt antwoorden op een ontvangen e-mail, open dan de desbetreffende e-mail en tik onderaan het bericht op het pictogram met een pijl en vervolgens op “Antwoorden”.
  3. Het berichtenvenster wordt geopend. Tik op een lege ruimte in het bericht.
  4. Bovenaan het toetsenbord worden pictogrammen weergegeven. Als dit niet het geval is, tik dan op het pijltje naar links.
  5. Als u een bestand zoals een tekst of PDF wilt verzenden, tik dan op het pictogram van een document bijvoegen. Hoe u een foto als bijlage kunt versturen, wordt later in dit artikel uitgelegd.
  6. Blader door uw bestanden en tik op het document dat u wilt verzenden. Het wordt onmiddellijk aan de e-mail toegevoegd.
  7. Maak de e-mail verder af. Tik achter ‘Aan’ en typ het e-mailadres van de ontvanger.
  8. Typ achter ‘Onderwerp’ een korte beschrijving van het onderwerp van de e-mail.
  9. Typ de inhoud van het e-mailbericht.
  10. Tik rechtsboven op de verzendknop (pijl omhoog) om de e-mail te verzenden.

Foto als bijlage versturen

Volg deze stappen om één of meerdere foto’s mee te sturen in een e-mail op een iPhone (iOS 15, 16) en een iPad (iPadOS 15, 16):

  1. Open de Mail app.
  2. Tik rechtsonder (iPhone) of rechtsboven (iPad) op het pictogram voor het opstellen van een nieuw bericht. Als u wilt antwoorden op een ontvangen e-mail, open dan de desbetreffende e-mail en tik onderaan het bericht op het pictogram met een pijl en vervolgens op “Antwoorden”.
  3. Het berichtenvenster wordt geopend. Tik op een lege ruimte in het bericht.
  4. Bovenaan het toetsenbord worden pictogrammen weergegeven. Als dit niet het geval is, tik dan op het pijltje naar links.
  5. Tik op het pictogram ‘Fotobibliotheek’ (iPhone) of op het camerapictogram en vervolgens op ‘Fotobibliotheek’ (iPad) om een foto te versturen.
  6. Selecteer één of meerdere foto’s uit uw fotobibliotheek.
  7. Tik op het kruisje om de fotobibliotheek te sluiten.
  8. Maak de e-mail verder af. Tik achter ‘Aan’ en typ het e-mailadres van de ontvanger.
  9. Typ achter ‘Onderwerp’ een korte beschrijving van het onderwerp van de e-mail.
  10. Typ de inhoud van het e-mailbericht.
  11. Tik rechtsboven op de verzendknop om de e-mail te verzenden.

Gegevens overzetten op nieuw Samsung toestel

Samsung Smart Switch

Het overstappen naar een nieuwe telefoon kan een uitdagende taak zijn waar u misschien tegenop ziet. Als u een nieuw Samsung-apparaat heeft, maakt de app Samsung Smart Switch het proces eenvoudig. Met deze app kunt u moeiteloos gegevens en instellingen overzetten van uw oude apparaat naar het nieuwe. Denk hierbij aan contacten, muziek, foto’s, agenda en apparaatinstellingen. Dit alles kan binnen enkele minuten worden overgezet. Het is belangrijk op te merken dat de informatie ook op het oude apparaat behouden blijft, aangezien Smart Switch alleen een kopie maakt.

Gegevens overzetten op Samsung apparaten

Om gegevens over te zetten, is het belangrijk dat zowel de oude als de nieuwe telefoon de gratis app Samsung Smart Switch hebben geïnstalleerd. Deze app is beschikbaar op apparaten met Android 4.3 of hoger. Om de telefoons met elkaar te verbinden, kunt u gebruikmaken van een kabelverbinding of het wifi-netwerk.

Samsung overzetten naar Samsung

Volg deze stappen om gegevens over te zetten van het ene Samsung apparaat naar het andere met behulp van Samsung Smart Switch:

  1. Open de app Samsung Smart Switch op beide telefoons.
  2. Tik op beide apparaten op “Toestaan” om de vereiste machtigingen te verlenen.
  3. Tik op het oude apparaat nogmaals op “Toestaan” om akkoord te gaan met de machtigingen.
  4. Op het oude apparaat, tik op “Gegevens verzenden”.
  5. Op het nieuwe apparaat, tik op “Gegevens ontvangen”.
  6. Kies het merk van het oude apparaat, in dit geval Galaxy/Android, op het nieuwe apparaat.
  7. Selecteer op beide apparaten de gewenste verbindingsmethode: via een kabel of via wifi. Als u voor een kabelverbinding kiest, sluit dan de kabel aan. Als u voor een wifi verbinding kiest, zorg er dan voor dat beide apparaten verbonden zijn met hetzelfde wifi-netwerk.
  8. Tik op het oude apparaat op “Toestaan”.
  9. Selecteer op het nieuwe apparaat welke gegevens u wilt overzetten en tik vervolgens op “Volgende”.
  10. Op het oude apparaat, tik op “Kopiëren”.
  11. Ontgrendel het oude apparaat met uw pincode of een andere ontgrendelmethode die u heeft ingesteld.
  12. Het overzetten van de gegevens begint. Wacht geduldig terwijl de voortgang op het scherm wordt weergegeven.
  13. Op het oude apparaat, tik op “Gereed” wanneer het overzetten is voltooid.
  14. Op het nieuwe apparaat, tik op “Volgende” gevolgd door “Gereed”.

Nu zijn uw gegevens succesvol overgezet naar uw nieuwe Samsung apparaat.

Basiskennis bestanden

Wat is een bestand

Een bestand is een verzameling van gegevens die opgeslagen zijn op een computer of ander digitaal apparaat. In de digitale wereld zijn bestanden overal en ze zijn belangrijk voor verschillende dingen die we doen.

Denk bijvoorbeeld aan tekstbestanden, waarin je woorden kunt typen en documenten kunt maken. Foto’s zijn afbeeldingen die je kunt bekijken en delen. Video’s zijn bewegende beelden met geluid, zoals op YouTube. Muziekbestanden bevatten liedjes en geluiden die je kunt beluisteren.

Bestanden zijn als bouwstenen voor onze digitale ervaring. Ze worden gebruikt door programma’s en apps, zoals Word en WhatsApp, om dingen te doen op onze apparaten. Ze helpen ons informatie op te slaan, te organiseren en te delen, of het nu gaat om schoolwerk, vakantiefoto’s of je favoriete liedjes.

Dus kort gezegd, bestanden zijn digitale stukjes informatie die ons helpen bij het maken, opslaan en delen van tekst, foto’s, video’s en muziek op onze apparaten.

Bestandstypes

Bestandstypes zijn als labels die vertellen wat voor soort gegevens er in een bestand zitten. Ze helpen het apparaat te begrijpen wat het met het bestand moet doen. Bijvoorbeeld, als een bestand de extensie “.docx” heeft, dan weet het apparaat dat het een Word document is. En als een bestand de extensie “.jpg” heeft, dan weet het apparaat dat het een foto is. De extensie is als een hint die het apparaat vertelt hoe het het bestand moet behandelen.

Naamgeving voor bestanden

Bestanden hebben een naam nodig, zoals een foto, een Word document of een Excel sheet. Jij kunt zelf de naam kiezen. De naam kan niet te lang zijn, maximaal 215 tekens. Sommige tekens zijn niet toegestaan, zoals / \ : * ? ” <> |. Maak je geen zorgen, het systeem zal die tekens automatisch weigeren als je ze probeert te gebruiken.

Bestandsbeheer

Om bestanden te beheren, gebruik je een speciaal programma. Op een Windows-computer heet dat programma de Verkenner en op een Mac heet het programma Finder.

Bestanden opslaan

Alle bestanden kunnen worden teruggevonden via de Verkenner of Finder. Als je bijvoorbeeld een Word document zoekt, kun je ook Word openen en het gewenste document kiezen. Het verwijderen van een programma, zoals Word, heeft geen invloed op de Word bestanden. Deze blijven gewoon op de computer staan en zijn nog steeds te vinden via de Verkenner of Finder.

Bestanden openen

Om bestanden te kunnen lezen, heb je specifieke programma’s nodig. Het is echter niet nodig om het programma eerst te openen. Je kunt gewoon de Verkenner of Finder openen, dubbelklikken op een Word document en het programma Word opent automatisch het document. Dit geldt voor alle soorten bestanden.

nvcpl.dll foutmelding

Krijg je bij het opstarten van jouw computer onderstaande foutmelding?

In dit artikel leggen wij uit hoe je die foutmelding kan oplossen.

Deze foutmelding heeft te maken met de drivers van jouw Nvidia videokaart. Om het op te lossen gaan we een ‘clean install’ doen van de drivers.

  • Om te zoeken, kunt u op de taakbalk klikken op het vergrootglas pictogram of op het zoekveld.
  • typ “Apparaatbeheer”

Nu wordt er een venster geopend met alle apparaat namen.

  • Klik op het pijltje naast ‘Beeldschermadapters’

Noteer de naam die tevoorschijn komt.

Nu je de naam van je videokaart weet kunnen we de juiste driver ervoor gaan zoeken op internet.

  • Selecteer vervolgens de opties de overeenkomen met jouw videokaart. Klik daarna op ‘Search’ en ‘Download’
  • De driver wordt nu gedownload
  • Nadat de download klaar is dubbelklik je op het bestand.
  • Klik op ‘OK’

Nu verschijnt er een nieuw venster.

  • Kies de bovenste optie
  • Klik op ‘Instemmen en doorgaan’

Ga akkoord met de algemene voorwaarden.

  • Selecteer ‘Aangepast (Geavanceerd)’
  • Vink het vakje van ‘Perform a clean installation’ aan
  • Klik vervolgens op volgende

Nu begint de installatie van je videokaart.

Je beeldscherm kan gaan beginnen met flikkeren en je computer moet een paar keer opnieuw worden opgestart, het programma geeft aan wanneer je je computer opnieuw moet opstarten.

De foutmelding zou nu niet meer tevoorschijn komen.

Foto's overzetten van je Android telefoon naar je computer

Foto’s van telefoon naar laptop/computer

Foto’s overzetten van een Android smartphone of tablet naar een laptop of computer kan op verschillende manieren. U kunt dit doen via de cloud met behulp van online opslagruimte of door gebruik te maken van de meegeleverde kabel.

Foto’s importeren naar je pc via de cloud

Foto’s importeren naar een pc zonder kabels is mogelijk via de cloud. Hierbij worden de foto’s opgeslagen op internet, in een persoonlijke opslagruimte die beschikbaar is bij gratis of betaalde diensten. Dit stelt u in staat om toegang te krijgen tot uw afbeeldingen vanaf elk apparaat. Bovendien worden nieuwe foto’s en video’s automatisch naar de cloud geüpload. Enkele bekende clouddiensten zijn:

Upload foto’s en video’s van uw tablet of smartphone naar Google Foto’s. Vervolgens kunt u ze vanaf de computer kopiëren via de Foto’s website.

Met behulp van de Dropbox-app kunt u uw foto’s importeren naar de Dropbox-cloud. Vervolgens kunt u de foto’s en video’s downloaden naar uw computer.

Upload uw foto’s naar de OneDrive-cloud. Vervolgens kunt u de inhoud van de cloud kopiëren naar uw computer.

Om foto’s en video’s over te zetten van uw Android smartphone of -tablet naar uw Windows-computer, kunt u een USB-kabel gebruiken. Volg deze stappen:

  1. Verbind uw telefoon of tablet met de computer via de USB-kabel.
  2. Ontgrendel uw apparaat.
  3. Als u een melding krijgt met de optie ‘Toegang tot apparaatgegevens/telefoongegevens toestaan’, tik dan op ‘Toestaan’.
    • Als u geen melding ziet, veeg dan vanaf de bovenkant van het scherm omlaag en tik in het snelmenu op ‘USB voor bestanden overzetten’. Tik indien nodig nogmaals.
    • Selecteer onder ‘USB bediend door’ de optie ‘Dit apparaat’.
    • Tik onder ‘USB gebruiken voor’ op ‘Afbeeldingen overzetten’.
  4. Open de Verkenner op uw computer.
  5. Klik in de linkerzijbalk op ‘Deze pc’.
  6. Dubbelklik op de naam van uw telefoon onder ‘Apparaten en stations’.
  7. Elk merk telefoon heeft een andere mappenstructuur. Soms bevinden alle foto’s zich bijvoorbeeld in de map ‘Pictures’. Blader indien nodig door de mappen om uw foto’s te vinden.
  8. Dubbelklik op ‘Interne opslag’, ‘DCIM’ en ‘Camera’ voor Samsung toestellen (deze mappenstructuur kan per apparaat verschillen).
  9. Selecteer de foto(‘s) die u naar de computer wilt kopiëren. Houd de Ctrl-toets ingedrukt om meerdere foto’s te selecteren.
  10. Klik met de rechtermuisknop op een geselecteerde foto.
  11. Klik op ‘Kopiëren’.
  12. Ga in de Verkenner naar de map waar u de foto’s wilt opslaan.
  13. Klik met de rechtermuisknop op een lege ruimte in de map.
  14. Klik op ‘Plakken’.
  15. De foto(‘s) zijn nu gekopieerd naar uw computer. U kunt de kabel loskoppelen en opbergen.

Back-up maken van een Android-telefoon

Automatisch back-up maken

Google biedt een handige functie waarmee automatisch back-ups worden gemaakt van belangrijke gegevens op Android-telefoons. Deze back-ups worden opgeslagen op de servers van Google, wat zowel geruststellend als praktisch is. Hierdoor kunt u vertrouwde bestanden en instellingen gemakkelijk overzetten naar een nieuw apparaat. Google maakt automatisch back-ups via wifi wanneer uw apparaat gedurende twee uur ongebruikt aan de oplader ligt. De volgende gegevens worden door Google opgeslagen:

  • Apps die zijn geïnstalleerd via Google Play
  • Foto’s en video’s
  • Sms-berichten
  • Gespreksgeschiedenis
  • Apparaatinstellingen
  • Google-accountgegevens, zoals Google Agenda en Gmail

Belangrijk: als u een nieuw apparaat heeft, zorg er dan voor dat u het oude apparaat eerst uitschakelt voordat u zich aanmeldt bij het nieuwe apparaat. Alleen dan kan Google het nieuwe apparaat op de bovenstaande manier instellen en configureren.

Back-up maken

Volg deze stappen om een back-up te maken:

  1. Open de app Instellingen op uw apparaat.
  2. Scroll naar beneden en tik op “Google”.
  3. Tik op “Back-up maken”.
  4. Zorg ervoor dat de optie “Back-up met Google One” is ingeschakeld. Als het schuifje gekleurd is, staat de optie al aan.
  5. Onder de optie ziet u het tijdstip van de laatste back-up, bijvoorbeeld “5 uur geleden 09:43”. Tik op “Foto’s en video’s”.
  6. Zet de optie “Back-up maken” aan. Als het schuifje gekleurd is, staat de optie al aan. Tik linksboven op het pijltje om terug te keren naar het vorige scherm.
  7. Scroll indien nodig verder naar beneden en tik op “Google-accountgegevens”.
  8. Controleer of alle opties (Agenda, Contacten, Documenten, enzovoort) zijn ingeschakeld. Als een optie is uitgeschakeld, zet het dan aan.
  9. Sluit de app Instellingen.

Nu is uw account ingesteld en hoeft u er verder niet meer naar om te kijken. Google maakt automatisch regelmatig een back-up van uw gegevens.

Belangrijk: voor het maken van een back-up moet uw apparaat zijn aangesloten op de lader en mag u het langer dan twee uur niet gebruiken. Daarom is het goed om af en toe te controleren wanneer de laatste back-up is gemaakt.

Om handmatig een back-up te maken als het te lang geleden is, volgt u deze stappen:

  1. Open de app Instellingen.
  2. Scroll naar beneden en tik op “Google”.
  3. Tik op “Back-up maken”.
  4. Onder “Back-up met Google One” ziet u hoe lang geleden de laatste back-up is gemaakt. Als het te lang geleden is, tik dan op “Nu back-up maken”.

De back-up wordt gestart. Dit kan even duren. In de tussentijd kunt u uw apparaat gerust wegleggen of andere activiteiten op uw telefoon doen. De back-up zal gewoon doorgaan.

Back-up maken voor je WhatsApp gesprekken

Om een back-up te maken van uw WhatsApp gesprekken op Android apparaten en ze te kopiëren naar Google, volgt u deze stappen:

  1. Open WhatsApp op uw apparaat.
  2. Tik op het menu-icoon (meestal drie verticale stippen) in de rechterbovenhoek van het scherm.
  3. Tik op “Instellingen” in het dropdown menu.
  4. Tik op “Chats”.
  5. Tik op “Chatback-up”.
  6. U kunt de instellingen aanpassen zoals de frequentie van de back-up en of u ook video’s wilt opnemen.
  7. Tik op “Back-up maken” om onmiddellijk een back-up te maken van uw WhatsApp gesprekken.
  8. U kunt ook tikken op “Back-up maken naar Google Drive” om de back-up op te slaan op uw Google-account.
  9. Selecteer uw Google-account en tik op “Back-up maken”.
  10. U kunt ervoor kiezen om de back-up te beveiligen met een wachtwoord.
  11. De back-up wordt nu gemaakt en opgeslagen in uw Google Drive.

Opmerking: Zorg ervoor dat u een actieve internetverbinding heeft tijdens het maken van de back-up en dat u voldoende opslagruimte heeft op uw Google Drive-account.

Met deze stappen kunt u regelmatig een back-up maken van uw WhatsApp gesprekken en ze veilig bewaren op uw Google-account.

Back-up terugzetten

Het terugzetten van een back-up is eenvoudig te doen wanneer dat nodig is. Volg de onderstaande stappen:

Bij een nieuw apparaat:

  1. Schakel het oude apparaat uit.
  2. Verwijder indien nodig de simkaart en plaats deze in het nieuwe apparaat.
  3. Zet het nieuwe apparaat aan en log in met uw Google-account. Alle gegevens worden nu automatisch overgezet naar het nieuwe apparaat.

Bij het huidige apparaat:

  1. Ga naar de instellingen van uw apparaat.
  2. Zoek naar de optie “Back-up en herstel” of iets vergelijkbaars.
  3. Tik op “Fabrieksinstellingen herstellen” of “Resetten”.
  4. Bevestig dat u alle gegevens wilt wissen en het apparaat wilt terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
  5. Nadat het apparaat is gereset, start het opnieuw op en volgt u de installatieprocedure.
  6. Tijdens de installatie wordt u gevraagd om in te loggen met uw Google-account. Doe dit en alle gegevens worden automatisch teruggezet op het apparaat.

Let op: Zorg ervoor dat u een actieve internetverbinding heeft tijdens het terugzetten van de back-up.

Hoe verwijder ik cookies.

Waarom worden cookies gebruikt?

Websites gebruiken cookies om verschillende redenen. Ze helpen bij het onthouden van inloggegevens, zodat je niet telkens opnieuw hoeft in te loggen. Webwinkels gebruiken cookies om je winkelwagentje te onthouden. Daarnaast worden cookies vaak gebruikt om gepersonaliseerde advertenties op websites te tonen, waarmee websites geld verdienen.

Let op: als je alle cookies verwijdert, moet je opnieuw inloggen op websites waar je bent aangemeld.

Zo verwijder je cookies in Chrome:

  1. Open Chrome.
  2. Klik rechtsboven op het pictogram met drie stipjes.
  3. Ga naar “Meer hulpprogramma’s” en selecteer “Browsegegevens wissen”.
  4. Een venster wordt geopend. Controleer of er een vinkje staat bij “Cookies en andere sitegegevens”.
  5. Klik op “Gegevens wissen”.
  6. Sluit het tabblad en/of de browser.

Zo verwijder je cookies in Edge:

  1. Open Edge.
  2. Klik rechtsboven op het pictogram met de drie puntjes.
  3. Selecteer “Instellingen”.
  4. Klik aan de linkerkant op “Privacy, zoeken en services”.
  5. Onder “Browsegegevens wissen”, klik op “Kiezen wat u wilt wissen”.
  6. Standaard verwijdert Edge alleen cookies die het afgelopen uur zijn geplaatst. Klik onder “Tijdsbereik” op “Afgelopen uur” en selecteer “Gehele tijd” om alle cookies te wissen.
  7. Controleer of er een vinkje staat bij “Cookies en andere sitegegevens” en zorg ervoor dat alle andere opties geen vinkje hebben.
  8. Klik op “Nu wissen”.
  9. Sluit het tabblad en/of de browser.

Zo verwijder je cookies in Firefox:

  1. Open Firefox.
  2. Klik rechtsboven op het pictogram met de drie streepjes.
  3. Selecteer “Opties”.
  4. Klik op “Privacy & Beveiliging”.
  5. Scroll naar beneden en klik onder “Cookies en websitegegevens” op “Gegevens wissen”.
  6. Controleer of er een vinkje staat bij “Cookies en websitegegevens”. Verwijder het vinkje bij “Gebufferde webinhoud”.
  7. Klik op “Wissen” en vervolgens op “Nu wissen”.
  8. Sluit het tabblad en/of de browser.

Zo verwijder je cookies in Safari:

  1. Open Safari.
  2. Klik linksboven in de menubalk op “Safari”.
  3. Klik op “Wis geschiedenis”.
  4. Selecteer de gewenste periode om de geschiedenis te wissen door op het keuzemenu achter “Wis” te klikken.
  5. Klik op de gewenste optie, zoals “Hele geschiedenis”.
  6. Klik tot slot op “Wis geschiedenis”.
  7. Sluit het tabblad en/of de browser.

WhatsApp op je computer gebruiken

WhatsApp op de computer gebruiken

Als je WhatsApp op je smartphone hebt, kun je ook op de computer gebruikmaken van WhatsApp. Dit is handig, omdat het toetsenbord van de computer veel groter is. Je kunt WhatsApp op je pc installeren of WhatsApp Web gebruiken via je browser.

WhatsApp Web verbinden met je pc

Om verbinding te maken met WhatsApp Web op je pc, heb je je smartphone nodig. Nadat de verbinding is gemaakt, hoeft je telefoon niet langer online te blijven of in de buurt te zijn.

  1. Ga naar de website web.whatsapp.com.
  2. Op de pagina zie je een QR-code. Pak je telefoon en open de WhatsApp-app.
  3. Tik op een Android-telefoon rechtsboven op het pictogram van de drie puntjes > Gekoppelde apparaten > Een apparaat koppelen. Tik op een iPhone op Instellingen > Gekoppelde apparaten > Koppel een apparaat > Ok.
  4. Scan met je telefoon de code op het computerscherm. Richt je camera op de code alsof je een foto maakt. Als de code verdwenen is achter een groene melding, klik dan eerst op de melding om een nieuwe QR-code te laden.

Het hoofdvenster van WhatsApp wordt geopend. Dit is hoe het er bijvoorbeeld uit kan zien:

Verder chatten

Om verder te gaan met een gesprek:

  1. Scrol indien nodig naar beneden in de lijst met gesprekken.
  2. Klik op een (groeps)chat.
  3. Aan de rechterkant worden de eerder verzonden berichten geopend. Klik onderaan in de balk met ‘Typ een bericht’.
  4. Typ je bericht en druk op Enter om het te versturen.

Nieuwe chat starten

Om een nieuwe chat te starten:

  1. Klik linksboven op de knop ‘Nieuwe chat’.
  2. Er wordt een lijst met contactpersonen geopend. Klik op de naam van de persoon met wie je wilt chatten.
  3. Bovenaan zie je de naam en profielfoto van de contactpersoon. Klik onderaan in het venster op ‘Typ een bericht’.
  4. Typ je bericht en druk op Enter op het toetsenbord om het te versturen.

Het bericht is verzonden. Net als bij WhatsApp op je telefoon, wordt er een vinkje weergegeven bij het verzonden bericht

Foto versturen

Je kunt bestanden die op je computer staan via WhatsApp Web versturen. Volg deze stappen om een foto te versturen:

  1. Klik op een chat.
  2. Klik onderaan op de knop ‘Bijvoegen’.
  3. Kies de optie ‘Foto’s en video’s versturen’.
  4. De Verkenner/Finder wordt geopend. Navigeer naar de foto die je wilt versturen.
  5. Dubbelklik op de foto.
  6. De foto wordt geopend in WhatsApp. Als je de foto toch niet wilt verzenden, klik dan linksboven op het kruisje. Als je de foto wilt verzenden, typ dan indien gewenst een tekst onder de foto.
  7. Druk op Enter om de foto te versturen

Afmelden

Als je klaar bent met WhatsApp Web, is het belangrijk om uit te loggen om te voorkomen dat andere mensen toegang hebben tot je WhatsApp-gesprekken op de computer. Gebruikers blijven namelijk veertien dagen ingelogd, zelfs als de browser of computer wordt afgesloten.

  1. Klik rechts van je profielfoto op de knop ‘Menu’. Dit is de knop met de drie puntjes.
  2. Klik op “Uitloggen”.

Je bent nu uitgelogd bij de WhatsApp Web-app. De WhatsApp-app op je telefoon blijft normaal functioneren.

Hoe update ik mijn videokaart driver?

Op deze pagina gaan wij uitleggen hoe jij je videokaart driver kan updaten.

 

1.       Klik op de taakbalk op de vergrootglas of op het zoekveld om te zoeken

2.       Typ vervolgens “Apparaatbeheer”

 

3.       Nu krijg je een venster met allemaal apparaat namen

4.       Klik op het pijltje naast “Beeldschermadapters”

5.       Nu zie je de naam van jouw videokaart, nu gaan we zoeken naar de juiste driver op internet (Als je een Nvidia kaart heb moet je de uitleg van Nvidia kaarten volgens en als je een AMD kaart hebt moet je de uitleg van AMD volgen)

 

Nvidia driver updaten

Als je een videokaart van Nvidia hebt dan kan je deze uitleg volgen.

 

1.       Ga naar https://www.nvidia.com/download/index.aspx

2.       Selecteer vervolgens de opties die overeenkomen met jouw videokaart.

3.       Klik op “Search”

4.       Klik op “Download” , de driver wordt nu gedownload

5.       Dubbelklik vervolgens op het bestandje nadat die klaar is met downloaden.

6.       Klik op “OK”

7.       Selecteer de bovenste optie, klik daarna op “Instemmen en doorgaan”